Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Arne Koren
Min gamla snälla Volvo trivs inte om inte tanken är helt full.
Har bytt båda bränslepumparna men det hjälpte inte. Tankarmaturen verkar vara helt ok. Vid halv tank blir den svårstartad och sedan blir det bara värre. Den hackar till när man svänger. Har levt med detta problemet i några år nu. Det kanske finns hjälp.
av carl
Gissar, men det borde väl kunna vara undertryck i tanken? Du skulle ju kunna prova att gå ut och skruva av tanklocket och trycka undan det där nedre luckan med en skruvmejsel och sedan skruva på tanklocket igen innan du startar bilen för att se om det blir bättre. Isf är det ju någon ventilationsgrej.
av Arne Koren
Om jag pumpar fram bensin genom att köra pumpen i tanken (har tagit bort höljet på bränslepumpsrelät) en kort stund så startar motorn direkt. Så jag tror inte det kan vara undertryck, men självklart så skall jag prova din teori, men just nu är tanken full så nu kan jag inte prova.
Man kan kanske bygga om elsystemet till 940 men vet inte hur det ser ut, förutom att bränslepumpen startar när man slår på tändningen. Alltså inte först när startmotorn går som det är nu.
av carl
Jag har samma fel på min volvo 740 själv, men kan inte felsöka det ännu eftersom jag inte har körkortet ännu, så jag tankar lite för sällan. :)

Så jag är nyfiken på vad du kommer fram till.

Jag funderar lite på vad som egentligen är skillnande när tanken är full eller tom. Tänker mig att det skulle kunna antingen vara trycket eller signaler från givaren till bränslemätaren.. Finns det någon intelligens i bränslepumpen så att den skall pumpa olika beroende på hur full tanken är? Isf är det kanske den givaren som inte mår bra.
av Tysken
Jag hade originaltanklocket och fick undertryck i tanken. Jag borrade ett litet hål på insidan av själva locket, genom första plasten bara. Nu ventilerar den som den ska.
av pappa_p
Du har säkert kollat detta redan men för säkerhets skull. Min bil har gjort precis osm din. Jag har bytt grejor för 6002 Kr. Jag har bytt tre huvudpumpar, filter, slangar, vewntiltätningar, bensintrycksregulator. Men inget hjälpte. Jag har kollat pumpen i tanken, men den var det inget fel på. Sa man. Men jag köpte en ny pump till tanken i allafall och när den byttes så upptäckte jag ett litet skithål i slangen mellan pumpen i tanken och röret. En slangbit som kostade 2 Kr på OKQ8. Efter detta startar den på en gång. Inga ryck när jag svänger eller liknande. Dom problem är lösta nu. Sedan har det tillkommit fler mystiska fel, men dom skriver jag om någon annanstans......
/Peter
av Arne Koren
Tack så mycket för ditt inlägg Peter. Jag har haft ute tankarmaturen ett flertal ggr och varje gång har jag tittat efter just sprickor och hål men slangen ser bra ut, inte det minsta fel vad man kan se.
Kunde du se ditt hål utan att slita och dra i slangen?

MVH Arne.
av pappa_p
Nja, vi tog ut hela "paketet" och när vi böjde lite på slangen då såg jag ett rätt stort hål. Men vi hade nog inte sett det om vi inte böjt på slangen. Just den lilla slangbiten har 2 olika dimensioner i ändarna, 6 och 8 mm tror jag det var. Vi köpte en 4 - 5cm lång slangstump på OK/Q8 för 2 Kr. Vi gick efter den minsta dimensionen och krängde på den på pumpen och på röret. Slangklämmor förstås..... Bilen går så tyst och fint sedan så. Nästan lite konstigt att inte pumpen surrar längre. Har vant mig vid ljudet...
/Peter

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]

Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell Ja[…]

Beställt nya sommardäck, får bli G[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre el[…]