Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
940 -93 B230 FD.
När jag startar bilen, när den är riktigt kall, när den har stått över natten, eller hela dagen på jobbet så missar motorn en hel del. Bilen startar direkt utan problem, men jag brukar hålla 1500-2000 varv på motorn i kanske 20-40 sekunder innan motorn går helt rent, alternativt låta den stå på tomgång en stund.
Har ni några förslag på vad det kan vara?

Jag har bytt ;
tändstift
tänd kabel 4-an. (satt löst på tändstiftet)
MVH
Användarvisningsbild
av sidhabo
Finns ju många anledningar till "går dåligt kall". En enkel koll är ju att kolla högspänningen. Starta bilen när det är mörkt ute. Spraya runt tändkablarna med en duschflaska med vatten i. Du stryker väl kläder ofta :lol: Då måste man ju ha en sån.
Sen kan man kolla efter små gnistor från tändkablar till gods nånstans. Högspänningen blir ju extremt känslig för fukt/kyla. Som ju försvinner när motorn blir varm.
av kaffe_koppen
Jag köpte faktiskt en sån spruta i går :wink:
Kan fukten försvinna så snabbt efter att man startat då? Tack för förslaget, jag ska ge det ett försök.
Användarvisningsbild
av sidhabo
kaffe_koppen skrev:Jag köpte faktiskt en sån spruta i går :wink:
Kan fukten försvinna så snabbt efter att man startat då? Tack för förslaget, jag ska ge det ett försök.
Well, rätt kort tid du har innan det funkar ... vad vet jag. Felsökning handlar ju mest om att inte få slut på ideer om vad man kan testa. Förr eller senare har man flyt och hittar rätt. Jag föredrar att ha nån ide att testa. Även ifall den kan verka långsökt. Den här standard ideen är ju lätt att prova. Speciellt om man just handlat en duschflaska ha ha ha.
av kaffe_koppen
Jag var ute i går kväll och bespruta lite på tänd kablarna och såg faktiskt en liten gnista som hoppa på treans tänd kabel på fördelaren. Jag tog bort den och satte tillbaka den igen o då smet faktiskt ingen gnista iväg. Men bilen betedde sig dumt i morse likt förbannat. Ska torka där i ordentligt och täta kring kabeln någon dag.

Men jag upptäckte också i går kväll när jag stod utanför frugans jobb o väntade på tomgång, att det känns i sätet att den missar en och annan tändning. Dock så märks det ju inte på annat sätt att bilen går dåligt varm.

Ps. När jag stod o lutade mig över motorn och tog stöd med handen fick jag en liten stött genom glasögon bågen, det va så jag blev ganska säker på att tändningen smet iväg någon stans. :wink:
Användarvisningsbild
av sidhabo
kaffe_koppen skrev: Ps. När jag stod o lutade mig över motorn och tog stöd med handen fick jag en liten stött genom glasögon bågen, det va så jag blev ganska säker på att tändningen smet iväg någon stans. :wink:
He he, lycka till med gnistjakten. Stoppa ner näsan i fördelaren med glasögonen på så kanske du får rejäla utslag. Ha ha ha
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]