Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av EmNo
Hej jag har en 740 års-86 med förgasare. Jag hade för hög co-halt på besiktningen, ca 5.8 och värdet ska ligga på 3.5.

Jag har bytt Olja, Oljefilter, luftfilter och tändstift. Kollat tändning och varvtal och allt stämmer.
Ett tips jag fick var byta förgasare. Vad tror ni kan vara felet?

Tacksam för svar!
EmNo skrev:Ett tips jag fick var byta förgasare.
Byta bil kommer helt säkert också att hjälpa, men det är ju inte att lösa problemet...
Vad är det för motor? 230A och 230K har två helt olika förgasare.
Sparkz skrev:
EmNo skrev:Ett tips jag fick var byta förgasare.
Byta bil kommer helt säkert också att hjälpa, men det är ju inte att lösa problemet...
Vad är det för motor? 230A och 230K har två helt olika förgasare.
Det där var inte snällt :D
Jaja, det var inte så illa sagt som det var menat :wink:
Men allvarligt, att byta en gammal halvsliten förgasare mot en annan gammal halvsliten förgasare från skroten är inte rätt väg att gå. För jag antar att EmNo inte har tänkt plocka upp den stora plånboken och köpa en helt ny? CO är justerbart. Och ett förgasarbyte kräver en justering efteråt, så då är vi tillbaka på ruta ett.

Där var vi inne på ekonomi. Eftersom du är här och frågar antar jag att du vill komma billigare undan än att lämna in den på verkstad. Med det CO:t kanske du har en bil som drar 1,5-2 liter/mil i stället för 1. Vad blir det på ett år? Tanka E85 för att smita igenom besiktningen och sen fortsätta åka med den förbrukningen är antagligen dyrare än vad det kostar att få det fixat på verkstad.

Men nu är du som sagt här och då ska vi försöka hjälpa dig. Men då behöver vi veta vad du har för motor. Dels står det på kamremskåpan om nu lappen inte har ramlat bort. Men det enklaste när du ändå sitter vid datorn är att hoppa till någon reservdelsbutik på nätet och slå in ditt regnummer där. http://www.autokatalogen.se , http://www.skruvat.se , http://www.mekonomen.se t ex Då får du upp massa info om bilen, bara att klippa och klistra in.
Det finns bara en sak att göra om du vill öppna huven och meka förgasare. Köp en flaska k-sprit och slå i tanken. Avgasvärdena kommer bli bättre än på en modern bil med katalytisk avgasrening. Det är åtminstone vad bilprovningens avgasmätare tror.
(Testat :wink: )
Ok! Jag gick in på Mekonomens hemsida och kollade och där står min bil reggad som en B230A motor. Säger mig noll. Men ni som verkar veta litegrand kanske förstår sig på bättre. Tanken är så att smita genom besiktningen med ett värde som fungerar för stunden och utan press byta förgasare senare, för man hör då man stannar vid ett rödljus hur det slurpar i tanken! hehe. Nu är det så att jag har bara på måndag på mig annars är det körförbud om jag inte har nya värden.. Är det ngn som vet hur mkt man kan sänka värdet med k-sprit, för isåfall är det ju värt att testa!

Vill bara säga tack för alla svar hitills!
Är det någon som har koll på läget här, så är det dr. Sparkz. En volvomekaniker som är född under huven! :wink:

Vilket Jä**a smörande... Jaja, det är ju snart JUL... :lol:
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]