Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av roberth_lindqvist@hotmail
Jag har en 745gl 89 ena bakdäcket är nedslitet på ytterkanten bytte däck för tre veckor sen pga att det också var slitet på ytterkanten. Jag har stel bakaxel. Finns det någon intällning för hjulvinklarna eller är det drivaxeln som har skevat till sig. skulle vara glad för svar. för snart har jag punka så antingen byter jag hela bakaxeln eller bara drivaxeln på vänster sida.
av Arne
Det kan knappast vara bakaxeln som är krokig för då skulle bilen börja "vobbla" kopiöst mycket. Låt göra en fyrhjulsinställning och kolla så inga bussningar är glapp i bakaxeln.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om en drivaxel är krokig vobblar hjulet. Bakaxeln skulle kunna vara krokig, men det ska till en rejäl smäll för att kröka den.
Du kan kolla vinklarna själv rätt så bra. Stå på ett plant underlag, mät någonstans i däckmönstret på framsidan så högt upp du kan komma mot golvet. Sätt ett märke där. Rulla fram bilen ett halvvarv (knappt) så du kan mäta på samma ställe i mönstret, men nu bak på hjulet. Skillnaden mellan måtten är Toe-in, ska vara i stort sett noll.
Camber kan du kolla med vattenpass och ett par lika höga hylsor som du håller mot fälgkanten och lägger passet mot.

Annars får du sluta köra 15 varv i alla rondeller! :lol:

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]