Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mazze
halo, har problem med min M46 låda i min 740 GLE -86
det är den elektroniska femman som in vill som jag vill :)
ibland hoppar den inte i överhuvudtaget när man trycker på knappen (men lampan lyser på instrumentpanelen) å när man väl får i den så rycker det emellanåt (tror det är för att femman hoppar ur, varvtalet går upp iaf), det konstiga är att förr förra helgen så åkte jag 25 mil med den utan problem men sedan dess går det knapp alls. är det nån som vet vad det kan vara för fel, å om man kan göra någonting åt det utan att byta växellåda, för den fungerar så väldigt bra annars.
av Volv8
Mazze skrev:halo, har problem med min M46 låda i min 740 GLE -86
det är den elektroniska femman som in vill som jag vill :)
ibland hoppar den inte i överhuvudtaget när man trycker på knappen (men lampan lyser på instrumentpanelen) å när man väl får i den så rycker det emellanåt (tror det är för att femman hoppar ur, varvtalet går upp iaf), det konstiga är att förr förra helgen så åkte jag 25 mil med den utan problem men sedan dess går det knapp alls. är det nån som vet vad det kan vara för fel, å om man kan göra någonting åt det utan att byta växellåda, för den fungerar så väldigt bra annars.
det sitter en solenoid (magnetventil) som gör att 5:an hoppar i när du trycker på knappen. Börjar den bli sliten så kan det vara den som är problemet. kontrollera den först. Bara att följa kablarna från knappen. Kontrollera även att reläet fungerar som det ska. Det brukar haverera på de bilar med automatlåda.
av Mazze
ska nog ta å kolla den där vetilen, men tror dock att reläet fungerar annars skulle väl lampan slockna, aja kan kolla iaf, inte så svårt :)
tack så länge
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]