Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jimpiz
Bilen har stått ute i 3 dagar under 30cm snö, startade igång den och borstar av den, en stund senare sätter jag mig i bilen å fryserr, Döm av min förvåning så står tempen rakt upp dvs, Normal värme, men det kommer bara lite varmare än jummen luft. Termostaten kan det inte vara fel på då tempen går upp till normal värme, sen kändes inte vatten slangarna så varma heller, Vad kan vara fel?
av Berga
Har du tillräckligt med kylarvätska i motorn?

När nivån sjunker tillräckligt så kommer inget vatten åt tempmätaren som då visar normalarbetstemp.

Så kolla nivån och fyll på vid behov.
av Jimpiz
Japp, den står på max, när man har vridit på max kyla på fläkten, slår man sen på full värme så sjunker vatten nivån till mellan MIN och MAX, fyller man då på till max när full värme är på och sedan stänger av värmen, så blir det överfullt i expansionskärlet att den trycker ut nån dl vätska ut nån dreneringsslang
Varm motor med kalla kylvattenslangar. Här ligger en vovve begraven.

Långsökt kanske men kan det vara fel på tempgivaren och termostaten? Tempgivaren visar att motorn är varm men termostaten låter inte motorn bli varm?
jo, jag tror att tempgivaren säger till termostaten att motorn är varm så släpp igenom kylarvatten, fast igentligen är inte motorn varm, å därav bara jummen luft, kan man förlora nått på att byta tempgivare?
Steg 1; är motorn verkligen varm - känn på övre kylarslangen.
Steg 2; finns det varmvatten till värmeelementet i kupén - känn på slangarna som går igenom torpedväggen.

Jag anar att du får godkänt på 1:an men inte på 2:an !
i så fall har du ett tätt kylelement eller tät värmekran !

OM jag läser min Hayes rätt så skall värmekranen vara vacuum styrd - kan ju vara vacuum läckage i systemet - sätt en "egen" slang - typ spolar slang på kranen om sug som .... - får du värme då ?

Har själv fått plugga en del vacuum-motorer för att få hyfsad värme i bilen !
/emwtur

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]