Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Lyfte upp bilen på verkstan idag. Såg lite dåligt ut vid en avgaskoppling (se bild längst ner).
Eftersom jag är ny med denna bil , några frågor.
Har alla 745 -88 katalysator ? Är det katten man ser på bilden ?
Hänger lambda-sond och kat alltid ihop ? Alltså kan man t ex ha sond men ingen kat ? För jag har en sond i alla fall.
Slutligen, om ni kollar bilden så ser ju tätningen minst sagt risig ut. Men det är inget läckage. Så det jag funderar på är ifall jag ska låta det vara eller riva loss det och ev. byta packning.

Bilden visar bakre kopplingen mellan röret som är inskruvat i grenröret och sen går till katen .. ??
Katten ?
http://www.sidhabo.org/div/745kat.JPG
Det här är väl lambda sonden ?? I bak-kanten av grenröret
http://www.sidhabo.org/div/745lambda.JPG
av 945S
Det där ser ut som kat + sond, ja.
Vet ej om alla 745 88 har katalysator.
Rent tekniskt finns det motorer med kat utan lambdasond (osagt om det finns dylika Volvo dock).
Det finns dock ingen anledning att ha sond utan katalysator då sonden reglerar bensinen åt katalysatorn.
Läcker det inte är det ingenting att bry sig om. Avgasrör ser alltid risiga ut.
Känn med handen utanför skarven. Blåser det ingenting läcker det inte. Läckor brukar också indikeras av svart sot. Och blåsljud.

edit: Skruven på bild 1 är vid närmare eftertanke inte lambdasonden eftersom den saknar ledningar... Burken ser fortfarande ut som en katalysator dock.
Användarvisningsbild
av sidhabo
945S skrev:
edit: Skruven på bild 1 är vid närmare eftertanke inte lambdasonden eftersom den saknar ledningar... Burken ser fortfarande ut som en katalysator dock.
Tack för info 945S. Vad jag sett på forumet så kan sonden vara placerad på lite olika sätt för min bil. Så det är nog en kat ändå. Well, låter den vara så länge. Motorn låter ju bra så jag låter nästa besíktning avgöra ifall det är problem eller inte. He he ..
den koniska ändan på katalysatorn finns som reparationskit på volvo :P
jag har bytt den på min 945a :D
minns inte vad den kostade.
rätt så enkelt att byta fast det krävs en svets.
det finns en monteringsanvisning med i satsen.
du behöver inte riva ner katen för att fixa det :)

mvh/roger :D
Användarvisningsbild
av sidhabo
lilleman skrev:den koniska ändan på katalysatorn finns som reparationskit på volvo :P
jag har bytt den på min 945a :D
mvh/roger :D
Tack för info Roger. Svets har jag inte så hoppas det håller ett tag till :) Brukar ju bli dyrt annars när man ska byta kat. För en sån här gamling halva inköpspriset. Så det vill man slippa.

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]