Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Memme
Hej
Har en 740 GL -89 där jag har problem med att fläktremmen till vattenpump/servo ofta går av. På originalservopumpen satt remskivan, vad jag tyckte, något
snett monterad. Jag försökte spänna över hela pumpen så att remskivorna ligger mittför varandra. Detta har gått bra över sommaren, men nu i höst så har jag bytt servopump (den gamla skuren med hög ljudnivå) och på den nya (beg) satt remskivorna ok. Trots detta så har remmen gått av igen. Vad för fel??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Servopumpens fästen är lite klena, det vill gärna bli lite snett om man spänner för hårt. Men det ska vara mycket för att remmen ska ta slut så snabbt.
Slits den ut (blir smalare) eller går den bara av på ett ställe? Var köper du remmar? dålig kvalitet? Skada på nån annan remskiva som sliter på remmen?
av Memme
Hej igen
Har inte spänt remmen speciellt hårt. Har köpt mina remmar både på Biltema och Mekonomen (ingen skillnad vad gäller detta) Just nu satt en ifrån Mekonomen. Remmen har gått av på ett ställe men skador och antydan till brott finns runt om.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skumt, aldrig varit med om detta.
Två olika servopumpar så den kan vi utesluta. Vattenpump med dåliga lager som slår stopp ibland? Känns inte så troligt, det borde märkas inte minst på oljud.
av Memme
Vattenpumpens lager uteslutet för den är bytt för inte så länge sedan. Får väl känna på remskivorna så att det inte finns några grader eller andra skador.
av lennart lundberg
Hej!

Kolla så att du inte har några skador från tidigare byten på remskivorna.
Ny kommer jag att bli påhoppad av de verkstadsmeckar som använder denna metod.
Det finns de som använde en kofot, större mejsel eller annat verktyg och med hjälp av startmotor kränger på remmarna. Tidsbrist. Det har hänt att det har blivet skador på både rem/remskiva som sedan gör att remmen brister.

Lennart 960

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc[…]