Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stoned
Hej alla

Har ett problem med att min bil stannar helt utan förvarning men går att starta igen utan problem.
Har bytt LM och linka hem relät som sitter bakom askopen.
Har inga problem att starta bilen och den går jämt och fint.

Man kan stå med tomgång och även gasa när bilen står stilla.

Snälla hjälp innan jag åker in på psyket :-O)
Användarvisningsbild
av sidhabo
Hur ofta stannar den då ? Så fort du kör iväg eller ? Eller när du svänger höger eller vänster ?
Användarvisningsbild
av Stoned
Bilen kan stanna flera gånger helt på rak sträcka när man svänger nedförsbacke och uppförsbacke det finns inget mönster i när den stannar. idag testade jag den då stannade den 4 gånger på en sträcka av 1km.
Men häromdagen så kunde jag köra 3 mil utan något hände.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Stannar den motorn helt tvärt. Stendör. Då tänker man väl sig ett ett el/kontakt-fel av nåt slag.
Eller lägger den av något gradvis. Då gissar man på att bensinen försvann. Kolla bränslepump, filter. Kolla om den går bättre med full tank.
Kolla om du har några felkoder att läsa av. Antar att det finns på din men nån annan vet nog säkert.
av metalHJ
Visst finns det diagnostikuttag på 960 -91! Första sockeln är för automatlåda, andra för motorstyrningen: kombinerat bränsle och tändsystem Motronic 1.8

Blinkar pilen under varvräknaren har du felkod registrerat på automaten, lyser lambda lampan har du felkod registrerat i motorstyrenhet.

Har du kollat kamaxelgivaren? Vet att denna kan ställa till sånna här problem... På min fick vi löda om kontaktstycket till givaren, då det glappade där. I övrigt kan du gå över tändsystem, kolla kablar och anslutningars skick. Det är en gammal bil, med garanterat ärjade kontaker här och var :P
Användarvisningsbild
av Stoned
Den dör helt direkt så jag tror inte det är relaterat till bensinen.
Tackar för svaren så länge ska kolla på alla kontakter och smörja med 5-56.

En liten fråga till var sitter kamaxel givaren?
av metalHJ
Ännu bättre är Electronic cleaner spray, även denna tillverkad av CRC och finns på sorterade reservdelshandlare! Fördelen är att det är en "torr" spray, och såsar inte ner kring kontakter som i framtiden suger åt sig skit och damm och kan orsaka återkommande kontaktproblem.

Kamaxelgivaren sitter bak på toppen, mot torpedväggen så att säga. Den är ansluten mot insugskammen, och känner av kammens placering som vidare signaleras till styrenhet.
av metalHJ
Men beter sig motorn på de vis du beskriver, borde det genererats en felkod! Det är högst intressant att läsa av dessa för att underlätta felsökandet...
Användarvisningsbild
av Stoned
Hej alla :D

Har hittat felet
Förra ägaren hade gjort en konstig koppling till hal givaren (kamaxelgivaren).han hade kopplat ihop två kablarna till en med en sladd klämma det var ärgat och dålig kontakt där.

Lirkade lite på kopplingen och 5-56 och bilen går som en dröm igen

Tackar alla för alla tipsen

Varför han har tagit ström från någon annan stans? Kan nog bara han svara på ?:-/
av metalHJ
Härligt att det ordnade sig relativt smärtfritt! :-)-)

Hur långt har bilen gått? bra skick för övrigt? Lite intressant o höra skicket på de äldre 960 bilarna då de inte är sååå vanliga på vägarna...

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]