Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sannas
Jag behöver råd! ??:-/

Förra veckan var min bil inne på en mindre verkstad, blev servad, bytte ett lager undertill och fick en ny termostat. Bakgrunden till termostatbytet var att det sedan länge blivit ett enormt tryck i kylarsystemet och det gick ständigt tomt på vatten. Tidigare har vattenpump, kylare och kylarslangar bytts. Verkstadskillen hade alltså historiken kring alla problem med kylaren och sade att allt berodde på termostaten var kass.
Min pappa fick hämta bilen och han hade kört tillbaka till verkstaden dagen efter han hämtat den och sagt att det var väldigt mycket missljud i bilen och att den vibrerade på ett sätt som den inte hade gjort tidigare. Verkstadskillen säger att det beror på att bilens sommardäck inte är balanserade (vilket de är, jag såg däckfirman göra det) och att vi ska komma tillbaka med bilen när vinterdäcken är pålagda. Jag körde bilen 3-4 gånger efter detta och missljud mm blev bara värre så jag ringde min käre fader från jobbet och kom överens om att bilen skulle tillbaka till verkstaden så fort det bara gick att ordna. Efter arbetspasset ska jag köra hem och kommer ca 1 mil och sedan står det ett stort vitt moln runt bilen och den rullar inte en meter till och får bärgas.

Nu står den på en annan verkstad och de har ringt och meddelat att det är topplockspackningen som är trasig och att allt har slagit sig, det är vatten i oljan och olja i vattnet och det som ska till för att bilen någonsin ska rulla igen, är en ny motor. Så är det värt det?

Det är en 745:a från 88 och den har rullat lite mer än 33.000 mil. Jag köpte den för tre år sedan och har bytt en hel del på den men nu börjar det ärligt talat kännas som om det är nog. Jag kan inget om bilar och måste hela tiden förlita mig på verkstäder. Kalaset med bärgning och förra veckans verkstadsbesök har redan kostat 4500:- Bilen har förvisso inte mycket rost men har varit väldigt mycket in och ut ur verkstäder eftersom tidigare ägare bara har kört och inte underhållit.

Hade ni lagat eller skrotat?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tråkigt att säga men jag hade nog skrotat. Om du inte är kunnig med att byta motor själv så blir det nog billigare att köpa en annan liknande bil. 745 or står ju inte jättehögt i pris precis.
Köper du en likadan kan du jag alltid ha denna att plocka delar från.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag får en ruggig känsla av att din bil skulle leva längre om du låtit bli att lämna in bilen på den första verkstaden...

Motorn är inte skrot för att toppackningen har pajat...
Om du inte är rädd att smutsa ner dig, kan du (med hjälp av en "gör-det-själv-handbok" och biltema-verktyg fixa motorn själv... Det enda är att topplocket behöver lämnas in för planslipning (då den troligtvis har slagit sig). ;-//
av Stiggen
en seriös verkstad hade nog kunnat tipsa dig om att ev topplockspackningen börjar bli dålig, brukar börja försvinna vatten. när den håller på att ge upp, ta och ordna en beg topp från nån kompis eller skrot, och fråga nån som kanske är skruvarkunnig om lite hjälp och sätt dit ny topp packning och topp, ni gör det på 3-4 tim, så får du bilen igång igen , billigare än på verkstan, behåll bilen om den övrigt är välvårdad.
av anp
Om du inte kan skruva själv, eller känner någon som kan skruva. Kanske det bästa alternativet är att sälja bilen billigt, och köpa en annan likvärdig bil.
Att byta topplockspackning är inte så svårt om man har de rätta verktygen, men kan lätt dra iväg i kostnad ändå med delar och oljebyten mm.
Att skrota bör ses som en sista utväg då ingen skrotpremie finns kvar idag. Med otur kan du få betala för att skrota bilen.

Den första verkstaden bör nog undvikas framöver då den inte verkar speciellt seriös.
av Sannas
Tack för råden.
Jag litar verkligen på verkstaden den står på nu. Killen där avrådde från motorbyte och tyckte att jag skulle lägga pengarna på en ny bil. Jag kan inte mycket om bilar, men tom jag ser att det inte bara är att byta packningen och plana till det lite. Jag kan inte meka i någon större utsträckning heller. Ville mest bolla tanken kring vad man ska göra med det stackars vraket till bil.

Den får nog annonseras ut som reservdelsbil - vad kan man få för en sådan?
av Sannas
anp skrev:
Den första verkstaden bör nog undvikas framöver då den inte verkar speciellt seriös.
Den firman kommer jag kräva på pengarna som den fick för service och reparation och är karlen dum kommer jag höja mitt krav och kräva kostnaden för bärgningen också :-(O)
Jag har sparat kvittona både från reparationen och bärgningen och killen från bärgningsfirman var så snäll att han gav mig kvittokopia som jag kan lämna till verkstaden. Vi kan väl sammanfatta det hela med att jag inte har några snälla tankar alls om verkstaden och dens innehavare!
av anp
I vilket skick är bilen i övrigt, däck och besiktningsförhållande...?

En nyfiken fråga, vilken var verkstad du först anlitade?
av Sannas
anp skrev:I vilket skick är bilen i övrigt, däck och besiktningsförhållande...?

En nyfiken fråga, vilken var verkstad du först anlitade?
Bilen är väl inte det vackraste att titta på, inte för att den är rostig utanför att förra ägaren övningskörde ena sidan in i en grindstolpe och tryckte in sidan lite vid höger bakdörr. Jag har inte prioriterat att fixa det.

Jag köpte den för tre år sedan och har sedan dess bytt följande koppling, vattenpump, styrservopump, nya bromsskivor bak -06, bromsarna runt om har fixats inkl handbroms, nya kylarslangar denna sommaren och kylaren byttes förra vintern, nytt avgasrör förra sommaren, katalysatorn hade två små hål som svetsades, kamremmen var bytt och även värmesystemet till kupén för det packade ihop mitt i vintern. Växellådan är helt OK. Sommardäcken fanns där ett som behövdes bytas som inte byttes med de andra pga ekonomi, Vinterdäcken har 1-2 säsonger kvar. De har användts två vintrar men är dubbade och här nere i södern slits ju dubben snabbt pga avsaknaden av vinter

Bilen är besiktigad och skattad fram till våren/sommaren.

Får man verkligen hänga ut firmor på ett forum?
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]