Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#233405
Dag1
Hej! har nyss bytt tempgivare med klokers ena 740 med likadan motor(b230f), bytte med hans ifall det inte var något fel på den jag hade.. men iaf när jag starta bilen första gången efter bytet (och för andra gången också 10 min senare) så orka han knappt va igång tills man gav han duktigt med gas, då var de nå jävla energi kick bilen fick! så med D i så ligger tomgången på 1500 varv, med P i så ligger den först på 1500 och sänker ner sig till 1000?? om tomgångskruven är den som sitter under insuget så har jag provat skruva på den men den är skit svår att snurra på.. så vi kan inte ha råkat komma åt den under bytet av tempgivaren??

När jag väl är ute och kör så är han piggare än någonsin, kan hända att det tar STOP i 1 sec innan man gör kickdown?

Alltså tempgivaren till motorstyrningen.

Dag2
Var nyss ute med han.. idag när jag starta den så lös de 3 varningslampor medans han hacka på tomgången, men när jag gasa ur han så var han uppe på sina 1000 varv igen.. efter lite körning så stannade jag.. samma fel igen! fast han dog på tomgången denna gång.. och tog betydligt längre tid att starta han.. nu när jag kom hem så rucka jag på slangar osv utan lycka.. och de första jag gjorde idag var att rycka säkring 1 ett tag.. det var då jag fick upp varningslamporna efter start...sjuka är ju att bilfan är pigg som fan nu men det känns för piggt... sen soppa tror jag han inte drar så fruktansvärt nå mer... när jag hade 53km på trippen så tanka jag 10 liter, när jag fixa tempgivaren så hade jag 84km på nacken, alltså 3liter gånger 2= 6 liter, alltså ska jag ha haft 4 liter till godo.. nu är jag uppe i 106km utan nå tendenser alls till att soppan börjar ta slut så vet då fan inte vad som kan vara fel?!?!

Båda bilarna har LH 2.2 boschnumrena var de samma men det andra numret skilde sig med 1 siffra..
Boxen är nollad

vad kan va fel? :S
Användarvisningsbild
av Pliind
#233469
Har också märkt att bilen är jätte kinkig när man ska starta den, spelar ingen roll hur länge man kört bilen innan, känns som att han inte tänder alls när man vrider om nyckeln, men släpper man den så hackar den och man ser (!), handbroms batteri och spolarvätske lamporna sen släcks de efter 10 sekunder och man får vänta tills bilen kommer upp i varv.. gasar man så vill bilen dö.. :S och medans bilen försöker hålla sig vid liv står voltmätaren på 0... :S
av anp
#233473
Sweeman skrev:japp blåa, den svarta ska till instrumenthuset...
Nu kanske vi talar om varandra, det finns 2 olika givare till styrsystemen. 1 Blå och 1 Svart, tyvärr minns jag inte vilken färg som är till vilket styrsystem.
Den till instrumenthuset är en annan givare, lika eller ej låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
av Pliind
#233476
asså det sitter 2 givar under insuget, det som är närmst när man tittar på motorn är till instrumenthuset, färgen är svart, den längst in av färg ljusblå är tempgivaren till motorstyrningen.
av anp
#233628
Givaren till motorstyrningen sitter ungefär vid 3ans cylinder/insug, eller så som du beskriver.
Och jag skulle nog vilja >gissa< på att den svarta givaren är till LH 2,4, så har du LH 2,2 systemet så har du fel givare monterad nu.
Användarvisningsbild
av Pliind
#233739
idag bytte jag till en sprojlans ny tempgivare, tomgångmotor bytte vi med klokers 240.. liiiite bättre vart det med hack i gasen osv.. sen var tomgångens justeringskruv sönder.. så vi lossade på hela den delen och lirkade ur den trasiga biten och satte dit en hel skruv.. fortfarande inget?!?! bilen startade som bäst också utan LMM och vi provade med en annan LMM också utan lycka.. stop klacken till gasen var inställd på lägst också.. så går inte manuellt att få tomgången nå lägre nu :(
av Stiggen
#233744
inte för att jag är expert men, har du kollat så nån vacumslang inte sitter löst eller så, eller nå torrsprickor, behövs så lite, verkar som den får tjuvluft.
Problem med trafikinformation RTTI

Trafikinformation brukar vara länkad till ett[…]

D4 VEA dricker olja

Ursprungligen kör D4204t5 på 0w-20. I U[…]

XC60 MY2025 - laddprobem

Jag får också samma problem med min De[…]

Skall se om jag ser hur släpringarna ser ut. […]