Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hagiz
Hej!

Nu har frugan blivit sur på styrningen på bilen. Jag har länge hävdat att min V90 har den gamla typen av adaptiv styrning. Dvs. en ventil som öppnar olika mycket beroende på rattutslag. Nu har hon dock pratat med en kollega till henne som säger att det inte fanns sådan styrning på v90. Grejjen är att ratten går lätt åt bägge håll ca: 1 kvarts varv. Sen blir det trögare mellan en kvarts och ett halvt varv. För att sedan gå lätt igen. Det känns som ett motstånd i ratten så det kan ju kanske vara adaptivt. :?:

Tack på förhand :shock:
av Hagiz
Hej!

Då får vi justera frågan till "varför har jag variabelt motstånd i ratten och vad kan vara fel????"
av Hagiz
Hej
Har insett att något var fel, trodde nu att det var 225orna som spökade men gjorde lite tester.
Provar jag vrida ratten ca +90 grader och håller kvar ratten i läget så ligger servon och "slår till och från", dvs. ratten rör sig fram och tillbaka +- 5 grader. Va kan detta va ??? Oljenivån är som den skall
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Det där sistnämnda känner jag inte till, men att styrningen går olika trögt på olika ställen i varven känner jag till, har haft det själv. Det var nedre knutkorset på styrstången som kärvat ihop, rörde sig alltså inget alls.
Ganska lätt att ta lös, man kommer åt det korset underifrån rätt bra. Går snabbt att kolla om det är det om du tar lös korset.
Jag kunde bara vrida det när jag höll i knutkorset med 2 st rörtänger.....
Användarvisningsbild
av marasp
kanske jag hjälpa tror jag för jag har samma symtom... om jag ligger i "längre sväng" så rycker det i ratten som du förklarade! det tipset som jag fått är att byta styrväxel :shock:
så jag ska köpa en begagnad på fredag och få bytt nästa vecka.
om det nu är detta som är felet......
har även en servopump liggandes...
Mvh 965-92
av Hagiz
marasp skrev:kanske jag hjälpa tror jag för jag har samma symtom... om jag ligger i "längre sväng" så rycker det i ratten som du förklarade! det tipset som jag fått är att byta styrväxel :shock:
så jag ska köpa en begagnad på fredag och få bytt nästa vecka.
om det nu är detta som är felet......
har även en servopump liggandes...
Mvh 965-92
Hej!
Skall prova kolla om lederna går lätt om jag plockar ner dom. Lite kallt att skruva ute nu bara - får ta det när jag får låna någons garage. Min styrväxel e bytt förra året med symptom att styrningen "glappade", dvs höll jag ratten rakt kunde jag vrida +-5 grader utan att det gjorde utslag alls på däcken. Riktigt obehagligt i motorvägsfart!!!
Användarvisningsbild
av marasp
min är stabil i motorvägsfart inget glapp.
Så tror ni/någon att det inte hjälper att byta styrväxel?
är det troligare med leder? eller vad?
hur kollar man lederna?
servopumpen är det väl inte

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Den där nedre leden som jag hade problem med sitter med klämfattning på både styrstången och på styrväxeln.
Styrstången är tillplattad på ena sidan, och styrväxelns axel är splinsad.
Går ganska lätt som sagt att komma åt underifrån, lossa de båda bultarna som klämmer fast korset, och sedan ska korset lossas från styrväxeln först, kan sitta bra på splinsen så en kofot kan vara bra att bända med (det fick jag göra).
En mejsel eller liknande för att försöka bända isär klämningen vid splinsen kan hjälpa till.
Svårt att förklara exakt hur ni ska göra, men när ni ser hur korset ser ut på plats förstår ni nog.

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]