Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LOB
Efter att verkstaden bytt dörr så är det ett irriterande vindbrus. Âr det svårt att justera dörrens inpassning själv? Måste kanske ha en vinsj som lyfter dörren medans jag pular? (jag orkar inte köra 22 mil på norska vägar för att få det fixat av verkstaden)

Framdörren blev böjd kraftigt framåt när jag hade en liten olycka och bilen rullade bakåt och fastnade i ett staket (glömde sätta i växel + dålig handbroms i en svag lutning). För att få fasong på det satte verkstaden in några distansbrickor vid gångjärnet på dörren. Tror ni att gångjänet böjt sig eller att den kraftiga balken som gångjärnet sitter i har blivit böjd? (svårt att se någon visuel skillnad från den oskadade dörren)
av metalHJ
Mycket möjligt att A-stolpen är förskjuten! Och där går ingen överdrivet kraftigt balk :P Förstärkningar sitter vid fästen till gångjärnen, men annars är det bara specialsydd plåt för bästa styrka och minsta vikt. Med andra ord är det inga I-balkar vi pratar om... så plåten skjuter sig ganska lätt om den får bilens tyngd på sig.

Justera dörren kan vara knivigt, det är helt enkelt en del tålamod som gäller. Och lossa aldrig bultarna för mycket, de ska spänna lite så du fortfarande kan lirka med dörren. Ett tips är att palla under något, eller också hänga en stropp eller liknande i dörrkarmen som säkerhet. Justeringen får du sköta med handkraft...
av LOB
Efter en lite nogrannare titt ser jag att det nog bara är gångjärnet som böjt sig. Hur kommer man åt skruvarna till gångjärnen, de sitter skruvade från insidan av a-stolpen? Tack!

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]