Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sundelin
Tjenare!
Nyss skaffat ovanstående bil med regina. Den hade fått skitdåliga avgasvärden och hade körförbud.

Kollade felkoder, hade felkod lamdasond signal (2-2-1) och signal från tomgångsventil (2-2-3).

Bytte lamdasond och tänkte att det nog va det, men besiktade och fick skyhöga resultat....

Mer info: Måste ha tomgångsmotorn urkopplad annars ligger motorn på ca 3000rpm "tomgång" eller går upp och ner (varvar upp, dör, varvar upp, dör osv).
Har testat annan tomgångsmotor blir samma resultat men då försvann koden en sväng iaf...
Har bytt katten nu oxå.
Den läker även bränsle ur en slang vid tanken. (inte jätte mycket)
Provade även byta bränsletrycks regulatorn. (eftersom tomgången gick ner när jag blåste i slangen)
Allt detta med en bil jag haft i 1.5 dar...

Kan jag få nått tips tack....
av sundelin
Hade ju fått lite svar här, men vi börjar väl om.

Avgasvärden vid besiktning med bytt lamda:
CO: 9,2 (0,5)
CO 2500: 9,9 (0,3)
HC: 999 (100)
Lamda: 1,06 (0,96-1,04)

Besiktningen innan (Vet ej om tankat t-sprit e85 eller nått)
CO: 9,9 (0,5)
CO 2500: 9,9 (0,3)
HC: 447 (100)
Lamda: 0,00 (0,96-1,04)

Men iaf har mätt lamdan till ca 0,95v. Med urkopplad tomgångsmotor. Och kall
Med varm motor mätte jag det till 0,43V
av Hemulen
Reginas lambdasond är ju inte riktigt samma som LH 2,4 systemet använder. Stämmer det att du har 3 trådar till sonden? En vit och en svart som sitter i ett stycke?(Förvärmningen) Sedan en svart som är signalen? som ansluter till en grön sladd,sitter en gummituta på den? har för mig du skrev att du hade en eventuell läcka på avgaset,täppt till den? :roll:
av Hemulen
Pendlade inte mätvärdet när du mätte sonden? Skrev fel om sladdfärgerna innan,ska vara röd+vit till förvärmningen och svart till signalen.Klickar det från gasspjällkontakten när du vrider lite på gasrullen? Kollade du koder från uttag 6?
av sundelin
Jo mätvärdet pendlade. Sladdfärgerna du skrev noterade jag inte ens. Har inte kollat tps:en. Inga felkoder på 6:an... Ska testa att byta boxen ikväll får se vad det ger...
av dalldall
ser att du har en del problem med gången på motorn med, men ibland kan gammal olja ge helt tokiga avgasvärde, bes en passat, alla värde var helt åt skogen, ny olja o filter, alla värde perfekta!!
av sundelin
Har bytt ut boxen ok nu funkar tomgångsmotorn som den ska iaf.
Kretsen hade brunnit av innanför stift nio, vad är stift nio?
Kanske är nått vajsing med att den laddar för mycket? Får ju felkod på att den laddar för mycket eller för lite hela tiden, utan att ha startat bilen och nyraderat felkoder så dyker den upp...
av sundelin
Fick bort felkoderna nu och bilen går perfekt, Hoppas bara avgasvärdena är bra nu oxå.

Ska jag bara byta en spindeled så e den besikningsklar! Sen så måste ja ju byta kopplingen förra ägaren hade ju lånat ut bilen till en gubbe i keps... :lol:
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]