Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sökes: Klok gubbe.
Finnes: Fungerande fjärr och larm. Icke fungerande metallnycklar.

Till saken:
Köpte 2 nya nyckeluppsättningar i aug.
Volvo/Bilia i Lund fixade detta. Allt fungerade perfekt men dyrt: 3.700 kr.

Efter fem veckor slutade alla fyra metall-nycklarna fungera samtidigt i alla tre dörrlåsen.
Som startnycklar fungerar alla fyra. Alla fyra fjärrarna fungerar perfekt.

Bilia fattar ingenting och menar att det måste ha varit någon och saboterat alla tre låsen. Ingen yttre åverkan. Alltså är det mitt fel. Kan få nya låskolvar inkl. montering för 6.200 kr.

Jag påstår att det har med de nya nycklarna och om-kodifieringen att göra.

Finns det någon "klok gubbe" här på forumet som kan avgöra frågan. Beror det på mina inköpta nycklar eller beror det på att någon trixat alla tre låsen.

Att notera: Tidigare ägaren har haft inbrott i bilen.

Oh, vad glad jag blir om någon vet något om detta.

MVH
Charlie
Jag förstår inte riktigt varför ett gäng nycklar skulle sabba låsen? Om det fungerade bra från början, är det ju tydligt nog att nycklarna slipades rätt från början.

Personligen tror jag mer på om någon försökt fiffla med kolvarna, du har inte märkt av något skumt överhuvudtaget? Kom detta problem bara "över en natt" eller började låsen käfta succesivt?
metalHJ:
Eftersom man oftast använder fjärren vet jag inte riktigt när det hände. Sista veckorna i september kanske. Jag märkte det genom att förardörrnyckeln endast gick att föra in med milt våld.
Jag har inte märkt något skumt och hittills har jag inte haft några fiender - vad jag vet.

emwtur:
Ja, tänk om det är så.

Tack båda för era svar och då skall jag inte bråka med Bilia. De hade nog rätt.
Annars är det så lätt att klaga på dem.

Charlie
kan ju vara värt att kontakta försäkringsbolaget !
Om det är lim i låsen så ÄR det ju skadegörelse och det täcker väl åtminstone halvförsäkring?
annars får man väl ta loss och isär ett lås och kolla hur det ser ut !

/emwtur
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]