Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av B4B
Vad jag kan förstå är släpringarna pressade på rotoraxeln. Jag skulle tro att det är två stycken. Men innan sitter ett lager, förmodligen är det pressat i lagerskölden. (som namnet antyder) :lol:
av dalldall
finns att köpa nya på tex nån bosch verkstad, olika storlekar finns, ibland får man svarva ner till rätt storlek, ibland räcker det att svarva ner den befintliga om den inte är allt för sliten!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har aldrig bytt nån, men glöm inte att löda loss trådarna innan du drar av dem. Liten gasolbrännare och sen blåsa bort tennet med tryckluft borde funka. Tråden till den yttre ringen går genom ett hål i den inre.
Jag hade nog jagat en beg. generator i stället...
Hur är lagret i den änden? Problemet brukar vara att det glappar i bakgaveln, och det är det som gör att släpringarna slits.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Jocke S har tydligen Biltema runt hörnet
Kanske denna. "63-627 passar Volvo 900-serien" 1299:-
Jag betalade mer för en utbytes till min gamla 460 så jag tycker detta låter billigt för en ny.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag håller med dr. Sparkz om att det är bättre att satsa på en bättre beg. istället... Eventuellt då byta lager i nyförvärvet... Lagret i den bef. är troligtvis slut...

Lazydogmic har ganska rätt i att B-tema ligger ett stenkast från mig..."runt hörnet...".
Har inte hört något positivt om deras generatorer...så jag känner ingen längtan av att det "kanske" inte funkar... :wink:
Användarvisningsbild
av B4B
Jag skulle nog lämna in den för reparation, då du får en så gott som ny.
För ca. 1.000:- byttes båda lagren, släpringar och laddningsregulatorn för ett år sedan på en Boschgenerator till en 740, detta över dagen. :-)-)
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]