Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av allan_25
tjena jag har en autumatlåda AW 75 tror jag det är i alla fall den som man kan låsa trean när man drar husvagn och dylikt med hjälp an elektronik :-(O) . nu är det så att helt plötsligt kopplar den inn den själv och det hjälper inte att trycka på knappen (som man kan göra för att aätta på det och vise värsa). kan det vara relät som kronglar eller är det solinoiden (som styr låsningen) eller vad kan det vara.....

skulle man kunna klippa av kablarna vid solioniden för att kapa kretsen eller skulle det frambring fler fel
HJÄÄLP
vad är det ?????????????????? :cry:
Användarvisningsbild
av Claes74
kanske är ute och seglar nu men på min 960 jag hade var detta nödprogrammet att låsa på treans växel, det gjorde den samtidigt som växellådslampan (en gul pil som pekar uppåt) började blinka.
detta på grund av att en solenoid i lådan va kass.

Har du kollat så denna lampan till "pilen" lyser när du slår på tändningen, kan ju vara att lampan är trasig???
nej nej nej lampan är inte trasig för den lyser när problemet händer... men vist e det så att man ska kunna "klippa" kablen till solinoiden som styr detta utan att man inte kan starta bilen och köra redigt ?????????????
allan_25 skrev:nej nej nej lampan är inte trasig för den lyser när problemet händer... men vist e det så att man ska kunna "klippa" kablen till solinoiden som styr detta utan att man inte kan starta bilen och köra redigt ?????????????
Visst kan man klippa kabeln...men då har du garanterat problemet kvar... :-O)
Jag skulle ta ur relät (överväxelrelä) och bygla i reläsockeln mellan klämmorna (som motsvarar stift) 15 & 87 på relät.
Hjälper inte det, så är det glapp i antingen kabel mellan relä och solenoid, eller glapp i solenoiden. :wink:
okey tack men om man klipper kablarna till soenoiden så kan den ju inte få ström och då borde väl den inte kunna låsa växellåden på trean som den gör nu eller??? och om man blyglar som du säger är det inte då så att solenoiden får stöm hela tiden eller????

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]