Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av front_one
Tjena jag har lite funderingar . Jag har köpt öppen dump och pysventil till min 940ft. Jag har hört att det inte är bra att köra med öppen dump när man har lmm men vad är det som kan hända ? samt hur mycket kan jag ställa laddet på utan chip ? kör på 98 okt bensin..Är tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
av Ticken
Tjena.

Vad jag vet om 940 turbo och dumpar är problematiken förljande. Kör du med öppen dump så dumpar du ju ut luften som lmm har mätt upp och då blir soppaluftblandningen alldeles för fet, alltså bilen får för lite luft = för mkt bensin.
Tomgången blir skitdåligt, soppan rinner ner i katten och förmodligen går den sönder också.

Alltså är det rätt dumt. MEN om det är så att du vill ha dump för att det låter ballt och för att det ska ge nån form av funktion så finns det ett annat sett att komma runt detta.
Bygg en återcirkulerande dump där du istället för att dumpa ut laddtrycket ut i motorrummet så dumpar du ut det i röret från turbon till lmm.
Det är vad jag har hört iaf och jag är i full fart att fixa detta på min bil också och så fort jag är klar så kommer jag göra en guide och lägga upp.

Hoppas du fått något bra svar.

/Trubbel+
av front_one
men så där tratten sitter ska jag dra en slang till innan efter lmm kan man dra in det i samma rör som dumpen sitter på då borde han ju få tillbaka den mätta luften ? och sen undrar jag om det är en ltt jag har när det är en b230ft med 165hk m90 låda

frontan
av SteffeB
ft=fulltryck 165hk
fk=ltt,lättrycksturbo 135hk

Vad det gäller återcirkulationen så ska den sättas mellan lmm och turbon, dvs på sugsidan, iden är ju att turbon ska kunna snurra och inte pumpa mot stillastående luft.
Men har du originalsnurran så har du ju "dump/bypass" inbyggd i turbon, den måste ersättas med ett "dumplock".

Är det ljudet du är ute efter så kan det räcka med att ta upp filterboxens alla anslutningar, vissas ser ut som schweizerostar.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]