Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Hej hallå!

Tack för ett fantastiskt bra forum med många bra och vettiga människor!

Nu när tiden börjar närma sig och diverse saker skall beställas till volvon för trimning så undrar jag följande..

Hur mycket laddtryck har en B230FT med Turbo+ ?

Har hört lite olika men den samlade åsikten verkar vara 0,9bar. Stämmer det?

Om man får ett bra svar på den här frågan så kan jag nog fixa en liten "montera dumpventils-guide" i fixa-trixa delen i forumet.
Det verkar som en sån är efterlängtad här då många har frågor om hur det funkar med dump och hur man monterar sån. I det här fallet blir det en återcirkulerande pga Lmm.

Tack så mkt för svar!

Ha en trevlig kväll!

Ändrat rubriken enligt forumsreglerna
MVH/DDD moderator
av 940 Turbo
tjenare japp 0.9 bar har jag hört mest om som man får när en magnetventil slår till. sen har jag hört något om att den slår till vid 3900 rpm men inte säker. sen dumpen där gissar att det är en JBR-K25 eller har hört flera som är nöjda med dom :) sen har jag även haft praktik på den verkstan där dom tillverkas så vet att dom är svensktillverkade iaf 8)
Användarvisningsbild
av Ticken
940 Turbo skrev:tjenare japp 0.9 bar har jag hört mest om som man får när en magnetventil slår till. sen har jag hört något om att den slår till vid 3900 rpm men inte säker. sen dumpen där gissar att det är en JBR-K25 eller har hört flera som är nöjda med dom :) sen har jag även haft praktik på den verkstan där dom tillverkas så vet att dom är svensktillverkade iaf 8)
Hej och tack för svaret.

Då har vi båda hört samma sak, den laddar 0,9bar och kommer igång vid 3900rpm eller vid fullgas..

Vet inte om du missförstod mig men vet inte riktigt vad du menar med JBR-K25 dump.. Jag kommer som sagt att sätta ett dumplock på orginaldumpen och sätta dit en egen återcirkulerande.
Men det där kommer det mer om i nån guide.

Tack igen!
Användarvisningsbild
av Ticken
Tack för svaren. Då vet jag hur det ligger till.

Har en till fråga, kort och gott så går det 3 st vacuumslangar från den här lilla turbo+ magnetventilen. En går till WG och en till turbon och den sista? Hörde någonstans att den sista skulle gå in i luftburken?
Hur kommer man runt det problemet när man ska ta bort den och sätta dit ett konfilter istället?

Någon som stött på detta?

Tacksam för svar!
av allan_25
tjena jag hadde också det problemet när jag började plocka i min turbo + men jag frågade en jävligt kunnig en på volvo och han sa att den kan du sätta i luftboxen men det behöver du inte så gör som jag för det är i den slangen luft kommer ut så låte det bara komma ut i naturen :)
mvh allan_25
Användarvisningsbild
av Ticken
allan_25 skrev:tjena jag hadde också det problemet när jag började plocka i min turbo + men jag frågade en jävligt kunnig en på volvo och han sa att den kan du sätta i luftboxen men det behöver du inte så gör som jag för det är i den slangen luft kommer ut så låte det bara komma ut i naturen :)
mvh allan_25

Hej och tack så mycket för svaren!

Kul att vi kan tipsa varandra. Du menar att i den tredje slangen så kommer det bara luft ur och att den kan i princip "hänga fritt"? Bara att man strajpar upp den någonstans?
Vad har den för funktion?
Anledningen varför jag inte vill sätta konfiltret i burken är att jag tänkt att ha återcirkulerande dump och vill ha en koniskt öppet filter utan någon större avskärmning lite för ljudets skull.
Många som säger att det funkar fint om man vill höras :)

Tack för svar!

/Turbo+
av allan_25
ja exakt det är ju bra att alla kan hjälpa varran behöver jag hjälp är jag säker på att du kan hjälpa mig
mvh allan_25
ps. och det är ju som du säger det är ju roligare med ljudet från det koniska luftfiltret. (det e gutt)
funktionen på det (är vad jag har hört) presis som enpysventil att den släpper ut luft i den slangen vi pratar om sammtidigt som den skickar luft till "wastegaten" (tryckklockan) så att den inte ska öppna lika snappt som om man inte hadde den.
Användarvisningsbild
av Ticken
allan_25 skrev:ja exakt det är ju bra att alla kan hjälpa varran behöver jag hjälp är jag säker på att du kan hjälpa mig
mvh allan_25
ps. och det är ju som du säger det är ju roligare med ljudet från det koniska luftfiltret. (det e gutt)
funktionen på det (är vad jag har hört) presis som enpysventil att den släpper ut luft i den slangen vi pratar om sammtidigt som den skickar luft till "wastegaten" (tryckklockan) så att den inte ska öppna lika snappt som om man inte hadde den.
Hej igen.

Om jag förstått det rätt så är en pysventil bara en liten manick med ett vred som man kan ställa laddtrycket med..

Och ja, klart att man vill ha dump för att det låter ballt. JAG ERKÄNNER! Hehe..

Hur var det egentligen med slangen till vevhusventilationen? Ska man ha returen från dumpen in i röret från turbon bredvid anslutningen till vevhusventilationen? Alltså TVÅ anslutningar på samma rör?

/ Turbo+
av allan_25
jaha du menar att ha en återcirkulerande dump då om du har det så spelar det ingen roll var du leder det "röret" till barra du leder det till en slang/rör som hör till insug men annars är det ok.
men en pysventil är precis likadan som magnetventilen det är bara att med en pysventil bestämmer du själv medans med magnetventilen styrs det med hjälp av turbo + kittet
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]