Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fre_kar
Motorn tjuvstannar, för att starta efter några minuter. Inga ryckningar före stoppen, går sen bra för att sen stanna igen. Motorlampa lyser men det går inte att läsa ut några felkoder varken med lysdiod eller med kodavläsare..

Motor är B230FK

Tar man säkring nr.1 eller om man tar bort batterikabel så har man tur så går bilen 1 vecka utan bekymmer..

Någon som har ett bra svar
av fre_kar
Det hjälpte inte värst mycket med ett nytt relä..Och jag får inte fram några felkoder, har kollat med lysdiod och ett Bosch instrument. Och den säger att styrbox är störd men inga koder kommer fram..Har hittat en läcka på vevhus slangen men tror inte den är orsaken för då skulle ju inte bil gå 2-3 veckor utan problem..
av SteffeB
Alternativ 2 är impulsgivaren som sitter ovanpå svänghjulet men det brukar bara vara svårstartat så man får vänta 20 minuter tills den har svalnat.
Alt 3, radioavstörningsreläna som sitter vid expansionskärlet, de jordar spridarna. Kan byglas för test utan att det gör nåt, dvs sätt en kabel mellan 30 och 87 i sockeln om jag nu kommer ihåg siffrorna rätt för relän.
alt 4, byt styrbox

Är det någon som har bytt chippet i boxen? (Finns ett fulchipp som inte har möjlighet att köra diagnos men funkar på de flesta boxar.)
av fre_kar
Boxen är det ingen som har rört satt med org skruvar eller knäckbulten...Har byt slangen som det var läckage på
men har upptäckt att motorn vandrar väldigt mycket på tomgång kall som varm..kollat lmm och motor sackar lite när jag tar bort kontakt..kollat stomanslutningar jag kan inte hitta dessa relän kollade förut men bara massa kablage som ligger där..även provat med startgas för att hitta fler läckage men icke det.Rejmes trodde det kunde vara någon tempgivare allt knacksensor ??..men borde inte felet komma direkt om man nollar koder eller tar bort säkringen.
av SteffeB
Vandrande tomgång, rengör spjällhuset och justera spjällaxeln mot microbrytaren, sök här på forumet för att se hur det går till.
Ta samtidigt lös tomgångsmotorn och rengör den också.

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]