Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej!

Min bil är en 745gl -90.
Undrar om någon har erfarenhet av att byta ut katalysatorn mot en från biltema,
och vilken modell passar bäst i såf fall?
Den som sitter original har nog gjort sitt (28000mil), skramlar en del och CO-halten
är alltför hög. Jag har inte varit under bilen och inspekterat flänsarna framför katalysatorn,
så jag vet inte om jag ska sikta in mig på att behöva låta någon svetsa åt mig, eller
om det kanske går med klämmor på något bra sätt?

Tips mottages gärna! :wink: .

Mvh.
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nemo
Jag har Biltemas kat monterad på bilen. Har inte haft några problem med denna eller besiktningen.
Väljer hellre en ny än att köpa en beg på skroten. Du vet ju aldrig hur länge den håller.

Nemo
av 945S
Skroten blir sällan speciellt billigt enl min erfarenhet. Skrotgubbarna är ju inte dummare än att de vet att ta betalt så mycket som möjligt... Och så får man garanterat använda delar. Vissa typer av delar kanske det kvittar om de använts i en massa mil, men en katalysator känns inte som en av dessa.
En sprillans ny kat för några hundringar på Biltema låter däremot ganska billigt i mina öron. Däremot kanske monteringen kan vara ett problem om man inte kan svetsa.
av Okalettos
Nä en från skroten känns inte alls lockande, dels med tanke
ganska högt pris, dels med tanke på det ni säger, att skicket
kan vara precis vad som helst.
Användarvisningsbild
av Emil 1
Varför inte prova med att köpa en fabriksny katalysator som är modellanpassad och färdig att sätta dit utan att behöva svetsa.
Köpte min katalysator hos A-Alt.Avgassystem.AB för 1.750:- och jag har en 945-94 med 230FD-motorn,och det var inga problem med monteringen allt passade perfekt på en gång.
Det är kanske lite dyrare än "feltemas" katalysatoralternativ,men jag lovar det är värt varenda öre att slippa svetsa dit skarvmuffar för att få katalysatorn att passa.
av anp
Rookkeer skrev:Varför inte en från skroten det blir billigt
Säljer de alls begagnade katalysatorer idag?
Talade nyligen med en kille som påstod att skroten inte sålda begagnade kattar till kunder, då de fick så bra betalt av företag som köper upp kattar.

En koll på blocket nyligen visade att en begagnad kat köps för 6-800 kronor oavsett funktionellt skick. Huvudsaken att kakan inuti är hel och kvar.

Jag tyckte det lät märkligt att skrotarna inte sålde begagnade kattar, men å andra sidan är det kanske en bättre affär att sälja till någon som garanterat inte prutar eller reklamerar katten senare.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
anp skrev:
Rookkeer skrev:Varför inte en från skroten det blir billigt
Säljer de alls begagnade katalysatorer idag?
Talade nyligen med en kille som påstod att skroten inte sålda begagnade kattar till kunder, då de fick så bra betalt av företag som köper upp kattar.

En koll på blocket nyligen visade att en begagnad kat köps för 6-800 kronor oavsett funktionellt skick. Huvudsaken att kakan inuti är hel och kvar.

Jag tyckte det lät märkligt att skrotarna inte sålde begagnade kattar, men å andra sidan är det kanske en bättre affär att sälja till någon som garanterat inte prutar eller reklamerar katten senare.
jag vet 3 skrotar spom säkert säljer beg kat här i E-tuna. men är biltema billig och så fine då ska man slå till
av kudden
Vad du gör så köp inte en katt på biltema.En sak som jag inte gör själv på bilen så är det att byta avgassystem.Det lönar sig inte.Får det bytt till samma pris som jag köper och gör det själv.En kompis till mig köpte en där och ingenting passade.Han åkte till ett ställe där dom byter avgassystem,men när dom såg katten sa dom till honom att lämna tillbaka den.Det han får betala för svetsning och muffar och allt vad det innebär så köp en på skroten eller köp ny. är du duktig på att svetsa kan du köpa på biltema . Kan tillägga att jag själv för ett par år sedan körde med en tom katt värdena var bra.Det skramlade i en vecka sedan åkte det ut genom avgassystemet eller brändes upp.Se till att allt är tätt(det finns medel att lägga på katten och avgassyst.)om du skall besiktiga.Det klart det finns kattar på skroten.Det beror ju naturligtvis hur länge du vill behålla bilen.Att det skramlar har inte besiktningen med att göra.Bara att dina värden är bra.det stället där den kostade1750 vill jag gärna ha tel.nr.till.Då öppnar jag en firma direkt.Köper 50 st.med rabatt och sätter ut en annons :wink:

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]