Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lasse-V
Hej och tack för ett jättebra forum.Söker mig nu till er för hjälp.Jag har en volvo 740 GLE -86..Upptäckte att det finns ett hål på ovansidan av ett bensinrör som utgår från en slags vagga under förarsätet kan man säga, där bensinpumpen och en annan burk sitter(filter?).Det är det rör som löper ut från vaggan mot motorn som har hål,den första delen är ca 20cm,sedan är det skarvat för att slutligen fortsätta leda till motorn.Var på volvo och frågade om reservdel men de hade inga sa de,så min fråga är om det finns någon här som vet om man kan ersätta dessa 2 rör från en nyare volvo där det finns reservdelar eller vad göra?Skrotens delar är ju inte i bättre skick heller så beg-delar är inte att tänka på.Jättetack på förhand.
Lasse
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är rätt högt tryck på en E-motor, så det känns inte bra att skarva med slangklämmor...
Det är väl ett 8mm stålrör framåt, och så en bit plastslang vid filtret. Röret skulle nog gå att skarva med en klämringskoppling från närmaste rörpulare. Hitta ett rostfritt ställe på röret och gör helt rent. Det som skiljer ditt rör från ett till en nyare bil med F-motor är hur det ser ut i fram vid motorn, bak är det ganska lika tror jag.

Annars finns det plastslang att köpa som går att använda. Samma typ som du har i ändarna på röret. Kopplingarna har ganska vassa hullingar, och slangen är bara påpressad. Det går rätt bra att göra om man kan hålla i slangen utan att mosa den. Vi har en tång med ett runt urtag som passar slangen. I så fall kan du dra plastslang hela vägen så slipper du tänka på rost. Den gillar inte skarpa krökar heller, då viker den sig. Snitta upp den gamla slangen med en vass kniv för att få loss den.
av Lasse-V
Jättetack för ett snabbt svar.Är det filtrets rör som leder ut ur den där vaggan eller är det pumpens?Tycker båda ser ut som pumpar.Vet du vad det är för typ av plastslang??Måste väl vara specialgjorda som tål påfrestningarna?Volvo var inte direkt till någon hjälp.Tack igen
Hälsningar Lasse
Användarvisningsbild
av Sparkz
Filtret sitter efter pumpen. Ev har du en tryckackumulator där med, lite kortare och har båda anslutningarna i samma ände.

Slang vet jag inte var man får tag i, har letat lite på internet nu men jag hittar inget vettigt. På jobbet har vi köpt av en försäljare som kommer ibland, mer vet jag inte. En styv plastslang iaf, liknar den som används till tryckluft på lastbilar.
av Lasse-V
Men då vet jag att det går att ordna med någon typ av slang så nu är ju halva jobbet gjort med hjälp av din beskrivning.Jag får söka efter en slang till tryckluft helt enkelt.Jättetack för hjälpen.
Hälsningar Lasse

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]