Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 123
Hej!

Har haft ett problem senaste tiden att bilen som "hoppar" vid dragläge, när man är under bilen så ser man att klumpen som hoppar, Vi har brytit och känt i bussningar men finner inget glapp.

Något som har haft samma problem eller vet vad det kan vara?
av SteffeB
Vilken av alla klumpar under bilen?

Har ni kollat stödlagergummit?
av SteffeB
Innan stödlagerbytet, hade ni märkt upp hur allt satt innan ni monterade ihop allt så att knutkorsen sitter som de ska i förhållande till varandra?
Användarvisningsbild
av erikn
Jag tycker att det låter som olja på kopplingen. För länge sedan hade jag en 345 med en B19, den läckte olja i packboxen på axeln som kommer ut ur motorn. Den oljan rann ner på lammellerna vilket gjorde att bilen studsade fram i dragläget.

Loss med växellåda, ta bort kopplingen, byt packbox, montera ny koppling och dit med växellådan igen.
av 123
Det hoppa innan bytet, och knutkorsen sitter rätt.

Har svårt att tro det rinner ner olja på kopplingen, för att det går ej undan olja mellan bytena. Men ska kolla upp det!

Tack för svaren.
Användarvisningsbild
av erikn
Det kan ju vara gammal olja. När jag hade felet så var det alltså ett fruktansvärt ryckande, man trodde nästan att bilen skulle gå sönder så mycket skakade det.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om det bara är vid dragläge så är det nog kopplingen som hugger. Glapp i bakvagnen borde märkas om du växlar mellan gas och motorbroms, särskilt på låg växel. Var noga med att tvätta av svänghjul och tryckplatta om du byter koppling.

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]