Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mickemannen
Hej.

Står i valet av att köpa en kommande klassiker / samlarbil och har då funderingar på en Volvo 780.
Den är mycket mer ovanlig än t ex Amazonen men jag funderar på vilken motor man ska titta på ? jag har hittat en fin 780 från -88 med den vanliga V6 an samt en otroligt fin svansksåld 780 med B230FT motor vilket tydligen ska vara lite mer ovanligt.

Vad hade ni valt ?? är tacksam för råd och tips.
av metalHJ
Just V6 motorn som satt i 780 och 760 hade jag aktat mig lite för... Jag har "hört" från flera håll att dessa motorer inte alls är några slitvargar rent mekaniskt, desas rykten avslöjar också att blocket är tillverkat av Renault (Vilket jag inte alls har lika stor tillit till, som till volvo) . Och sen kan man lägga i tanken att denna motor inte alls är något vanlig, så att få tag på begagnade delar i bra skick kan ju också vara problematiskt.

Så jag personligen hade garanterat satsat på en 230 motor istället, då vet du vad du får! V6'an tycktes aldrig bli något hos volvo heller, då den bara fanns på dessa modeller. Till 900 serien lanserades ju den raka sexan, som är volvos egen konstruktion.

Försök hitta en fräsch 230 Turbomotor, så det finns lite klipp i bilen! Du vet vad du får, då dessa 780 bilar står sig ganska bra i pris nu
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android