- tor 11 aug 2005, 21:02
#13291
Har en 944 SE -92 vars ACC inte fungerar riktigt som den ska. "ACC-lampan" blinkar med orange sken hela tiden, oavbrutet utan att upphöra, vilket ju innebär att det är ett allvarligare fel.
När man kör på vintern t.ex. Så immar framrutan igen om det står i AUTO-läget (i det manuella läget fungerar det annars). AUTO-läget fungerar heller inte på sommaren.
Går ej att avläsa felkod till ACC på denna modell, vilket gör felsökningen lite svårare med tanke på att det finns en del komponenter. Firman vi köpte bilen av sa att de bytt något spjäll en gång, men att den pajade senare igen varpå den tidigare ägaren inte brydde sig om att byta den igen (fungerar ju i manuellt läge...). Någon som vet vad det är som behöver bytas samt vart denna komponent sitter i så fall? Är det kanske luftblandningsspjället?
Har inte mätt upp gradantalet, men jag upplever det i alla fall som att det inte är så "kallt" som det ska vara. På vår V70N så kan man ha på 22 grader ganska länge, dvs. Ändå fast det är ganska varmt ute, men på 944:an så blir jag "tvungen" att dra ner tempen till 18-16 grader, annars är det för varmt inne i kupén.
Mkt tacksam för svar!
PS. Systemet är ombyggt till 134a, då denna gas annars började användas i 944 93->.
När man kör på vintern t.ex. Så immar framrutan igen om det står i AUTO-läget (i det manuella läget fungerar det annars). AUTO-läget fungerar heller inte på sommaren.
Går ej att avläsa felkod till ACC på denna modell, vilket gör felsökningen lite svårare med tanke på att det finns en del komponenter. Firman vi köpte bilen av sa att de bytt något spjäll en gång, men att den pajade senare igen varpå den tidigare ägaren inte brydde sig om att byta den igen (fungerar ju i manuellt läge...). Någon som vet vad det är som behöver bytas samt vart denna komponent sitter i så fall? Är det kanske luftblandningsspjället?
Har inte mätt upp gradantalet, men jag upplever det i alla fall som att det inte är så "kallt" som det ska vara. På vår V70N så kan man ha på 22 grader ganska länge, dvs. Ändå fast det är ganska varmt ute, men på 944:an så blir jag "tvungen" att dra ner tempen till 18-16 grader, annars är det för varmt inne i kupén.
Mkt tacksam för svar!
PS. Systemet är ombyggt till 134a, då denna gas annars började användas i 944 93->.
Mvh Ramon