Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Se till att få ett bra tag, kapa sonden så du får på en sexkanthylsa om det behövs. Värme är inte fel heller, men låt den kallna innan du försöker lossa. Värmer du på katen är det gängorna i den som är mjukast. I värsta fall finns gängdelen att köpa så man kan svetsa dit en ny. Nån gång har jag kapat loss den ur en gammal kat...
Vill du vara helt säker på att klara gängorna i katen kanske det går att ta loss den, och sen borra/slå/vålda ut sonden så bara gängan är kvar. Då går det att värma inifrån eller borra/fila tills det bara är ett tunt skal kvar av gängan.
Men oftast brukar det klara sig om man bara skruvar ut den.
Sparkz skrev:Se till att få ett bra tag, kapa sonden så du får på en sexkanthylsa om det behövs. Värme är inte fel heller, men låt den kallna innan du försöker lossa. Värmer du på katen är det gängorna i den som är mjukast. I värsta fall finns gängdelen att köpa så man kan svetsa dit en ny. Nån gång har jag kapat loss den ur en gammal kat...
Vill du vara helt säker på att klara gängorna i katen kanske det går att ta loss den, och sen borra/slå/vålda ut sonden så bara gängan är kvar. Då går det att värma inifrån eller borra/fila tills det bara är ett tunt skal kvar av gängan.
Men oftast brukar det klara sig om man bara skruvar ut den.
Det blir till att demontera katten för att få bra tag om sonden... :???:
Då till nästa fråga... Hur lossa katten enklast?
När jag bytte sond så körde ja med en stor rörtång kanske lite barbariskt men det funkar bara att lägga sig under bilen raklång å ta fötterna vid motor fästet å dra emot sig :wink:

Notera att jag först testade med fast nyckel å massa rostlösningsmedel men fick ingen kraft alltså destu större verktyg destu lättare.

Detta var med pallar fram bak behövdes inte.

Mvh/F envis jävel...
F_Klaesson skrev:När jag bytte sond så körde ja med en stor rörtång kanske lite barbariskt men det funkar bara att lägga sig under bilen raklång å ta fötterna vid motor fästet å dra emot sig :wink:

Notera att jag först testade med fast nyckel å massa rostlösningsmedel men fick ingen kraft alltså destu större verktyg destu lättare.

Detta var med pallar fram bak behövdes inte.

Mvh/F envis jävel...
Flänsens och skarvens placering på katten vid sondens uttag gör att utrymmet är begränsat. Man kommer åt med en rörtång mod. mindre...men på sniskan, så det greppar inte ordentligt.

Bilen såld. Inte för att det var n&arin[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]