Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Hej igen har nu fått en sån där rolig felkod igen :evil:

Nåja nått ska man väll ha å göra så min fråga är vad betyder koden hittade 3-2-2 Renbränning av mätartråd och vad menas med detta lmm tråden av? Eller vad?

Någon som vet? :P

Mvh/F
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Börja med att titta in i LMM. Ser alla trådar hela ut?
Sätt tillbaka LMM och varmkör motorn. Lossa LMM vid filtersidan. Starta motorn och varva upp motorn till 2500rpm. Stäng av motorn samtidigt som någon tittar in i LMM. Efter någon sekund ska tråden glöda till någon sekund.
Peta tillbaka gummit på kontakten till LMM. Varmkörd motor, varvas upp till 2500rpm.
Mät spänningen mellan stift 4 & 1 när LMM är inkopplad. Någon sekund efter att motorn stängs av, skall spänningen öka till ca 4 volt någon sekund.
Funkar det inte, så gör den sista mätningen igen...men mät mellan stift 4 & jord.
Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Testa så som du sa men när jag mäter mellan 4-1 eller 4-jord så får jag inget utslag alls ligger på 0,00 enligt mätarn.

Varmkörde motorn innan. Och alla trådar var hela.

Nått mer förslag?

Kan tillägga att lmmen är rätt så ny bara några veckor gammal då den gamla ballade ur.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
F_Klaesson skrev:Testa så som du sa men när jag mäter mellan 4-1 eller 4-jord så får jag inget utslag alls ligger på 0,00 enligt mätarn.

Varmkörde motorn innan. Och alla trådar var hela.

Nått mer förslag?

Kan tillägga att lmmen är rätt så ny bara några veckor gammal då den gamla ballade ur.
Jag tar för givet att du ökade varvtalet till över 2200varv/min. innan du stängde av motorn...annars får du ingen spänning alls där!
Kabeln från stift 4 på LMM kommer från bränslestyrenhetens stift 8 via ett 8-poligt kontaktstycke vid vänster fjäderbenstorn (vid gångjärn) och ett 4-poligt kontaktstycke vid höger fjäderbenstorn (vid gångjärn).

Sära på det 4-poliga kontaktstycket och mät resistansen mellan blå/vit kabel (stift/klämma 4) & stift 4 på kontakten till LMM. Här ska vara 0 ohm.

Bilen såld. Inte för att det var n&arin[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]