Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

För att inte framstå som en idiot är problemet fastställt med läckage i innanmätet av kylaren. Automatlådeoljan sticker ut i kylvattnet, och kylvattnet är i nuläget en rödbrun soppa bokstavligen talat.

Oljenivån i lådan har sjunkit, och närmare 2 liter har försvunnit på några veckor. Finns det någon anledning att misstänka att kylvattnet cirkulerat i automatlådan? Det lilla som kommer upp på oljestickan till lådan, är röd och fin så TROLIGEN har jag sluppit vatten i lådan.

MEN jag vill samtidigt radera denna misstanke och spola rent lådan helt vid kylarbytet, hur och med vad spolar jag rent lådan? Jag var inne på att koppla på tryckluften och spola rent lådan via kyl-ledningarna som går till kylaren, men jag borde koppla tryckluften via ett kärl som kan pumpa in någon lämplig vätska istället för luft. Tips?

Problemet kom ganska akut, och ALLA tips mottages varmt! MVH
Tänkte efter lite mera, och det bästa kanske vore att skippa tryckluften överhuvudtaget! Var bara en snabb tanke som slog mig...

Istället kanske man kan utnyttja lådans egen cirkulationspump (Det bör ju sitta någon pump i och med oljekylningen) och fylla upp lådan med någon billigare olja än ATF olja som inte skadar lådan?
Olivolja, extra virgin... :D

Har själv kollat oljan i tantens låda och har inte sett någon tendens till H2O så för tillfället ingen åtgärd.
en länk som förklarar lite hur man spolar lådan, visserlingen på en c70 men principen är desamma.http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082
Kolla annars med Sweeman, han spolade lådan på 740:in vid kylarbyte.
står lite om det i i hans tråd på garaget.
Spola lådan skadar aldrig även om det inte är vatten där :-)-)
Kör med biltema olja om du tycker det är dyrt , jag skulle ej använda annan olja än anpassad för automat :!:
Det är nog bara en kostnadsfråga det hela :) Att kosta på en dyr o fin olja för att "bara" spola lådan med, känns tämligen bortkastat. Den fina oljan slår jag i när jag är klar, med förhoppning att den ska få göra valuta för pengarna ett antal mil framöver!

Därför ett väldigt bra tips med Biltemas olja ;) Och för övrigt ett stort tack för inlägget, det gav en hel del inspiration! Credits till Grammse :-)-)

Bullbone, kanske ännu bättre alternativ. Men olivoljan är fortfarande ganska dyr :D 36.90 :- för biltemas dexron III, 1 hel liter! Kanske en ny konkurent i stekpannan fortsättningsvis :lol:
Beställde hem nya kylaren idag! Hittade på ett företag i Malmö, som sysslar med olika kylsystem. Stort sortiment till bilar... Och riktigt billiga, fick betala 2000 kr. inkl. moms i jämförelse med Micro som vill ha 2600:- för ny kylare.

Kommer hem på fredag med all förhoppning :)
Följ grammses råd och häll inte i något annat i automatlådan än riktig olja.
Att vara "dumsnål" brukar kosta. Det är ju inte någon större förmögenhet vi pratar om.

Men ett "ras" på automaten kostar.
Jag tänkte mest på vad som skulle bli det mest ekonomiska! Storköp av oljor blir ju naturligt billigare, som ett exempel att få tag på en olja via en traktornisse eller annan som arbetar mycket med entreprenad maskiner.

För i grund o botten undrar jag hur mycket det skiljer på dessa oljor, och den dyra oljan med fin etikett man köper dyrt på bilhandeln :?:
Det primära är att oljan har rätt specifikation.

Vem som tillverkar, eller köper av, har mindre betydelse.
Precis det jag menar! Lådan i sig ska bara ha rätt smörjning...

Då blir det ju naturligt bortkastat att bli lurad på dyr olja, för att någon säger att detta är bra för just din bil! Volvo har garanterat avtal med oljetillverkare, och tjänar också en hacka på att jag köper oljan dom rekomenderat. Men som med allt annat i dagsläget, finns det många andra tillverkare med precis lika bra specifikationer för ett helt annat pris för konsumenten!
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android