Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo 945
Hej
Min 945:a LTT -96 drar just nu 1,2 l/mil blandad körning. Under denna tidsperiod har jag mestadels åkt ensam utan last och körcykeln är 25% stad, 40 % 70-väg samt 35 % 110-väg. Bilen servades i våras med olja,filter, luftfilter samt nytt avgassystem. Däckstryck något över rek samt försök till "eco-driving". I mitt tycke är 1,2 l/mil för mycket. Max ett liter/mil tycker jag. Enligt Konsumentverket/SBP:s tester ska den dra 0,92-0,93 l/mil. Detta verkar omöjligt med tanke på bilen storlek och att det är LTT. Det är en sak om det vore vinter och 20 grader kallt, men nu på sommaren ska den inte dra mer än en liter/mil. Det vore synd att sälja den nu när den har nya lyktglas, avgas, slavcyl t kopplingen, nyservad, bromsok, belägg, rekondad ute o inne mm mm. Plus att den som de flesta äldre Volvobilar är lättmekad med allt vad det innebär om den nu mot all förmodan skulle gå sönder. Min tanke är att ev byta till en bil som drar under litern, dvs en Toyota corolla 1,6. Det är en mycket bra bil också, fast trängre och dyrare reservdelar. Min sambo har en sådan och den drar 0,7-0,8 l/mil, aldrig mer. Om jag inte får ner förbrukningen på min Volvo funderar jag att byta. Det vill jag inte eftersom min bil är en bra beprövad modell som också är i bra skick. Men pengar är pengar och jag kör mer och mer per år.
Vad tycker ni? Byte eller åtgärd? Hur kan jag få ner förbrukningen? Jag åker inte mer än det jag behöver, dvs ingen okynnesåkning alls. Bara det nödvändiga. ??:-/ :cry:
av 945S
Min 945 med B230FD dvs utan turbo drar ungefär lika mycket. Kör man riktigt lugnt på långresa kanske man kan komma knappt under litern om man har tur, annars är det alltid 1,1-1,2 som gäller.

Rent allmänt kan det hjälpa förbrukningsmässigt att inte släpa runt på en massa onödig vikt. Lyft ur reservdäck, verktyg och annat onödigt skräp man aldrig använder. Gummimattor, all skit man har i handskfacket osv. Sen får man väl inse att en 945 inte är helt rätt biltyp om man kör mycket och sällan har användning för utrymmet. Stor och tung bil + kass aerodynamik = hög förbrukning.

Ett annat trick är ju att bara tanka halv tank. Det bör väl spara en 30 kilo eller så. Att väga mot eventuell omväg till macken och tidsförlust förstås.

Eller gör revolution och avskaffa staten som tvingar oss betala skatt på bensinen...
http://spi.se/statistik.asp?art=90
av Volvo 945
Tack för svar!
Den angivna förbrukningen är alltså ljug, dvs 0,93 l/m. Det verkar vara med ett ägg under foten och 10 liter bensin i tanken och en lätt person. Det verkar inte som om min skulle dra mer än vanligt mao enligt din beskrivning. När jag köpte bilen och körde hem den från Sthlm 40 mil drog den med 4 vinterdäck på fälg i skuffen och jämn hastighet i 100 0,8 l/mil. Helt ok borde det vara då. Jag ska ta ut lite grejor i bilen så sparar jag lite vikt samt försöka "eco-köra" mera så kan jag ev få ned förbrukningen någon dec/mil. Lönar det sig att öka effekten på turbon med "pystrim" eller är det bara farligt för motor och turbo?
av SteffeB
Min drar ca 0,8-0,9 landsväg/motorväg (lugn körning) iofs fd FK (chippad 1bar), stad 1.2.
Ett tips är att nolla boxen, ur med säkring 1 (eller ta bort batteriet) i ca 30 minuter, kör ca 5-10 mil med landsvägslunk.
Boxen lär sig ett beteende t.ex om det är många korta körningar och då blir övrig körning lidande.
av Volvo 945
Reservhjulet, domkraft samt verktyg kommer jag aldrig att plocka ur. Däremot finns det väl ett och annat som kan tas bort...Vill jag ha en snål bil är det väl så att man får köpa en liten bil med tyvärr liten koffert. Jag funderar vidare!
av SteffeB
Lätta bilen på nödvändiga grejer känns fel ?:-/
Acca färre gånger, motorbromsa i god tid innan stopp etc, jämn fart och lite last gör varken från eller till.
En ganska viktig sak, aldrig över 3000 rpm på motorväg etc, då börjar det drickas som om husse är fest med gratis öl/whisky. :-))))) :-)-) (BE) :-/O/
Användarvisningsbild
av Tomas88
Menar du att jämn fart varken gör till eller från?
Då tror jag du har fel. Det är ju accelerationer som drar mest bränsle. Det slipper du ju om du håller jämn fart.

Men hastigheten har du nog helt rätt i. Det skiljer ju ca 20% i förbrukning mellan 90 och 110 km/h.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Min 945:a LTT med 215/45/17 sulor drar nästan litern och då är det inte snällkörning. :lol:
Morsans 940 LTT drar 0,9 och då har den ändå gått snart 27.000mil. :D
Farsans som också är en LTT drar väl också runt 0,9 skulle jag tro. :roll:
av SteffeB
Tomas88 skrev:Menar du att jämn fart varken gör till eller från?
Då tror jag du har fel. Det är ju accelerationer som drar mest bränsle. Det slipper du ju om du håller jämn fart.

Men hastigheten har du nog helt rätt i. Det skiljer ju ca 20% i förbrukning mellan 90 och 110 km/h.

Tänkte på snacket om last......... dvs hålla jämn fart med olika last gör inget extra för förbrukningen.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]