- fre 18 jul 2008, 15:06
Syrran har kommit hem från Australien och jag har lånat in en bil till henne och som motprestation har jag lovat att sparka igång den igen. Det visade sig lättare sagt än gjort. Bilen är en 745:a med en B230F motor från 1991.
Bilen dör lite nu och då, så vi bogserade igång den till att börja med (svagt batteri). Hon hoppade direkt och gick utmärkt. Varje gång jag svängde höger (okej, det är en sosse-container men det här är väl lite larvigt...) dog motorn helt. Jag märkte även att hon dog i nerförsbackar och vid inbromsning vid några tillfällen. Motorn hoppade igång till synes lite godtyckligt under de 2 mil vi bogserade därefter.
Väl ute i verkstan stod vi 4 kloka mekaniker och gick igenom var felet kunde vara och så här långt har vi kommit:
- Bränslepumpen är helt ny och surrar fint.
- Jordpunkter funkar som dom ska
- Felkoderna är ok
- Dragit ur kontaktstycket till elektonikboxen
- Bränsle kommer fram
- Motorn går utan anmärkning på startgas (m.a.o tändningen är ok)
- Kontakterna till insprutningsmunstyckerna ser ok ut
Jag känner mig som en idiot. Jag brukar kunna få igång allt jag företar mig, men här behöver jag verkligen goda råd. Jag är ytterst tacksam för tips, råd och idéer.
Mvh
Daniel
Bilen dör lite nu och då, så vi bogserade igång den till att börja med (svagt batteri). Hon hoppade direkt och gick utmärkt. Varje gång jag svängde höger (okej, det är en sosse-container men det här är väl lite larvigt...) dog motorn helt. Jag märkte även att hon dog i nerförsbackar och vid inbromsning vid några tillfällen. Motorn hoppade igång till synes lite godtyckligt under de 2 mil vi bogserade därefter.
Väl ute i verkstan stod vi 4 kloka mekaniker och gick igenom var felet kunde vara och så här långt har vi kommit:
- Bränslepumpen är helt ny och surrar fint.
- Jordpunkter funkar som dom ska
- Felkoderna är ok
- Dragit ur kontaktstycket till elektonikboxen
- Bränsle kommer fram
- Motorn går utan anmärkning på startgas (m.a.o tändningen är ok)
- Kontakterna till insprutningsmunstyckerna ser ok ut
Jag känner mig som en idiot. Jag brukar kunna få igång allt jag företar mig, men här behöver jag verkligen goda råd. Jag är ytterst tacksam för tips, råd och idéer.
Mvh
Daniel
Senast redigerad av 2 vilkenkarl, redigerad totalt 0 gång.

- By Ronja57