Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicklas79
bilen håller på att smårycka imellan åt när man är ute ok kör, ok någon enstaka gång så rycker den till väldigt mycket. motorn är ny sörvad med olja filter,luftfilter tändstift,bensinfilter, kamremen är bytt som den ska. ska då tillägga att jag ägt bilen 1år ok har bytt oljan 3gr ok bensin filtert en gång tidigare, ok tändstiften är bytt när jag köpte bilen. bilen har gått 32tusen mil.

någon som vet vad det kan va.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Skulle det kunna vara att det är när AC-kompressorn kopplas in dessa ryck kommer? Har nämligen småryck i min med. Men jag tror att mina ryck kommer från när AC-kompressorn slår till.

//David
av Nicklas79
Nybbe_gefle skrev:Skulle det kunna vara att det är när AC-kompressorn kopplas in dessa ryck kommer? Har nämligen småryck i min med. Men jag tror att mina ryck kommer från när AC-kompressorn slår till.

//David

oki men ska den slå till efans när ac är avstängd, för dom hära rycken känns mer som om det är skit i bränslesystemet (exempel). sen i mellan åt så känns bilen ovanligt slö.
av 945S
Jag vet ingenting specifikt om motortypen men är det kraftiga ryck som om motorn lägger av helt kan det kanske vara glapp i någon vital ledning som rör på sig när man kör, t ex en tändkabel. Lossa alla elledningar, kolla att de ser fräscha ut och spruta lite 5-56 på kontakterna och sätt tillbaks dem kanske kan vara idé. Koppla ur batteriet först bara för säkerhets skull.
Hej.

Har haft ryckningar och ojämn gång på min 960.
Det var det en av kontakterna till tändspolarna som det var oxid inuti, under den svarta kåpan mitt på motorn. Förmodligen av att vatten som har samlats under kåpan efter motortvätt. Gör ren kontakterna och ha på vaselin eller dylikt. Det enda stället du inte får ha på kontaktspray eller annat är på kontakten till lambdasonden.

Lennart 960
av Nicklas79
lennart lundberg skrev:Hej.

Har haft ryckningar och ojämn gång på min 960.
Det var det en av kontakterna till tändspolarna som det var oxid inuti, under den svarta kåpan mitt på motorn. Förmodligen av att vatten som har samlats under kåpan efter motortvätt. Gör ren kontakterna och ha på vaselin eller dylikt. Det enda stället du inte får ha på kontaktspray eller annat är på kontakten till lambdasonden.

Lennart 960
funkar det med 5-56 eller elektronikspray. me oki vadå vanligt vaselin.
av Borje1
Även jag har problem med små ryckningar när ECC`n kopplas in, 965 2.5 -97. Det tog dock ett tag innan jag kunde förstå sambandet...
Kan detta vara ett vanligt problem? Jag har dock ingen lösning.
Borje1
Hej!

Vaselin är något som används inom elektronikbranschen ett slags fett som är gångbart på el-komponenter. Finns förmodligen på apoteket eller hos en seriös radiohandlare. Det sistnämnda kan vara svårt att finna eftersom endast finns radio/tv handlarkedjor i dag = det finns ingen service i dag.
Fråga på Volvo om de har något slagas fett till det ändamålet som du vill skydda.
Det fungera säkert med spray, men det är ett mer flyktigt preparat som dunstar efter en tid och tappar lite av sin funktion.

Lennart 960
Hej igen!

Ett liter sidospår i ämnet efter som detta togs upp om ECC:en.

Det skrivs att vissa märker av att ECC:n kopplas i /ur. Konstigt nog så har jag aldrig märk eller funderat över detta problem. Kan det ha med i vilket skick ECC:en är i? Exempel om det är för lite köldmedium kvar eller något annat som ej håller specifikationen? Att det skulle märkas på gången av bilen med en sexa i till motor, så vore det kul att få en förklaring på detta. Har läst om det tidigare på forumet.
PS. Min ECC fungerar. Motor 3,0 -96:a.

Lennart 960

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]