Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rolex
Funderar på att köpa bil och har kollat runt en jävla massa. Har kommit fram till att ekonomiskt är volvo det enda alternativet. Var inne på 740 ett tag (har inte släppt det) men vad jag hört ska den dra runt milen. Vet inte riktigt skillnaden på försäkringskostnader mellan turbo och tex gl. Om jag inte är helt ute och cyklar har 400-serien fått mycket kritik. Den är väl även producerad i Holland? Är det mycket fel på 400-serien? Funderar främst på 460turbo men även 440turbo och båda även utan turbo. 480-modellen tycker jag inte riktigt passar mig i smak.
Användarvisningsbild
av Ramon
Rolex skrev:Funderar på att köpa bil och har kollat runt en jävla massa. Har kommit fram till att ekonomiskt är volvo det enda alternativet. Var inne på 740 ett tag (har inte släppt det) men vad jag hört ska den dra runt milen. Vet inte riktigt skillnaden på försäkringskostnader mellan turbo och tex gl. Om jag inte är helt ute och cyklar har 400-serien fått mycket kritik. Den är väl även producerad i Holland? Är det mycket fel på 400-serien? Funderar främst på 460turbo men även 440turbo och båda även utan turbo. 480-modellen tycker jag inte riktigt passar mig i smak.
Kika på nedanstående hemsida, där står en massa bilars svaga samt starka punkter, kostnader osv. Bra guide. Japp, 400-serien har fått mkt kritik och är producerad i Holland, i alla fall motorn, resten är jag inte 100 på. Jag tycker definitivt att du ska satsa på en 740, visst drar de runt milen, MEN en viktig sak som jag tycker många glömmer, är att man tjänar in på den "höga" bränsleförbrukningen i längden, på grund av att bilen är så driftsäker som den är, samt väldigt lättmekad, många reservdelar att tillgå billigt. Visst, en Golf t.ex. Drar mindre, men pajar antagligen fortare, oftast krångligare att meka med de pga. "dumma" placeringar osv. Inte lika många reservdelar lättilgängligt osv... Hoppas du förstår mitt resonemang. Lycka till med val av bil, men som sagt tycker jag du ska köpa en 740, allrahelst en 940 ifall sparbössan tillåter.

http://begbilguiden.bilprovningen.se/
av Rolex
Jag lägger hellre lite mer i inköp än på reparationer och driftkostnader. Ändrar det något i val av bil?
Användarvisningsbild
av Ramon
Vill du reparera så lite så möjligt så ska du inte köpa en bil i 400-serien... De har en massa fel så det är inget säkert kort direkt. En 740 däremot är en väldigt driftsäker bil som inte behöver repareras ofta. Ifall de behöver repareras så kan man fixa väldigt mkt själv och reservdelar finns det väldigt mycket av och dessutom billigt. Så mitt råd är fortfarande en 740.

Men det beror lite på hur mkt pengar du har att röra dig med också. För 940 är ju i princip som 740 fast modernare på flera sätt och vis, dels karosserimässigt samt att du har 3-punktsbälte bak, SIPS (sidokrockskydd), airbag (från 93-> ifall ja inte minns fel) osv. Så en 940 är bättre en 740, men kostar ca 24-30 000kr för ett finare exemplar medans man kan få en hyfsad 740 för omkring 10-15 000kr.
av Rolex
Det blir nog en 740 med allra största sannolikhet. Usch och fy men jag funderade även på toyota tex camry eller corolla. vad tycker du om dem? Försök vara så objektiv du kan :P? Är det mycket problem med 740tic och de fel som uppstår är de svåra att fixa?Dyrt? Värt att köpa tic om man vill ha lite krut under huven? Hur mycket skiljer det i försäkring på tex 740gl och 740tic?
Användarvisningsbild
av Ramon
Är inte så värst haj på Toyota, men jag gillar dem inte. Tycker inte deras bilar är så värst snygga, finns ju några modeller visst, men de kostar därefter, och ifall ja ska köpa bil för de pengarna så väljer jag ej en Toyota... Japanska bilar i övriga brukar ha tunn plåt, rostar lätt, klumpigt byggda motorrum vilket medför att det är trångt och "slarvigt". Svårt att meka på grund av det. Inte lika lätt att få tag på reservdelar som till en Volvo, dyrare reservdelar. Toyota's bilar ligger på en lägre nivå än Volvo's, inte lika driftsäkra osv.

Gällande 740 TIC så brukar det inte vara mkt fel med dem så vitt jag vet, och många av felen som kan tänkas uppkomma, kan den händige fixa själv. Dyrt brukar det inte bli, som sagt, billiga reservdelar hittar man i massor, både ny som beg. Är förövrigt Volvo Nice Price på bl.a. 740 delar. Detta innebär att nya Volvo Originaldelar fås till ett "rabbatterat/billigare" pris. Ja, klart det är värt pengarna med TIC, alltid roligare med turbopuffra än med sugpuffra... :D Angående skillnad i försäkring så vet jag inte, men kika på de olika försäkringsbolagernas hemsidor, där brukar man kunna se pris osv.

Förresten, passa på att köpa en Haynes reparationshandbok för Volvo 740, kostar ca 200kr och finns att köpa på bl.a. Mackar, Bilia, Biltema, Mekonomen osv. Står inte allt, men väldigt mkt, steg för steg operationer, hur man tar isär hela bilen och sätter ihop den igen i princip, väl värd pengarna. Vet dock inte ifall den behandlar turbomotorerna, men det är mindre intressant.

Lycka till :lol:
av Rolex
Det som avgör valet mellan turbo eller ej är hur mycket det kan kosta om något går sönder beroende på turbon. Själva turbon kanske inte är dyr men andra delar kan ju gå sönder pga denna roliga bit.
Användarvisningsbild
av Ramon
Rolex skrev:Det som avgör valet mellan turbo eller ej är hur mycket det kan kosta om något går sönder beroende på turbon dvs sådant som uppstår pga turbon.
Aha, okej, förstår. Jag kan tyvärr inte säga ngt riktpris på vad det kan tänkas kosta om ngt pajar på grund av turboagget, har aldrig ägt en turbopuffra hittills och är således inte insatt så mkt i ämnet gällande priser, så den frågan överlåter jag till någon annan.
Användarvisningsbild
av Odium
Rolex skrev:Hur mycket skiljer det i försäkring på tex 740gl och 740tic?
Du kan kolla upp cirkapris på försäkringar på de flesta försäkringsbolags hemsidor, då får du ett humm om vad det kan gå på.
av Quaint
avozetta skrev:
Odium skrev:
Rolex skrev:Hur mycket skiljer det i försäkring på tex 740gl och 740tic?
Du kan kolla upp cirkapris på försäkringar på de flesta försäkringsbolags hemsidor, då får du ett humm om vad det kan gå på.
Missa inte Trygghansa när du kolla försäkringspriser. Jag har varit rätt flitig de senaste åren när det gäller att gämföra försäkringspriser. Trygghansa har fram till i år alltid varit dyrast men nu har de uppenbart ändrat sina premier för vid gämförelsen jag gjorde i våras så var de nätan en hel tusenlapp billagare på en helföräkrad 945a på helåret gämfört Volvia som var näst billigast. Så jag bytte naturligtvis.

/Anders
Håller inte helt med. Jag har en 855 -94 och halvförsäkring på den kostar mig 3108.- hos Länsförsäkringar. Trygghansa vill ha 3570.- för samma :)

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]