Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thainen
Har en volvo 960, 91 år model med automatväxellåda. Har haft problem med att pilen uppåt blinkar på panelen, samt E och W vid växelspaken. Har kommit fram till att det är PNP Switchen som behöver bytas, men vad heter denna på svenska. Helmiafolket i min hemstad visste inte vad en PNP Switch var, men de trodde att det är samma som Startspärrkontakt, stämmer detta?
av vandura
Hade samma problem med min 965-91:a. Jag bara återställde felkoderna på diagnosuttaget sen försvann pilen + att knapparna slutade attse ut som flipperspel.
Användarvisningsbild
av Thainen
Ah, det kanske räcker med att göra det. Hur fixar man det? Jag vet hur jag felsöker med koderna, men hur återställer man?

Om man kollar felkoderna på min bil så visar den 313 vilket indikerar att växellådan får felaktiga signaler, eller nåt sånt. Det går att gå runt det genom att starta bilen, då börjar pilen att blinka, och E o W gör detsamma. Stänga av bilen, ta ur säkringen för växellådan, sätta på tändningen, stänga av tändningen, slutligen sätta tillbaka säkringen och starta bilen. Då brukar felmeddelandet vara borta, det kommer dock tillbaka efter att bilen har stått en natt.
Användarvisningsbild
av Thainen
Återställde felkoderna idag, kollade de andra lägena innan dock. Upptäckte en felkod på läge 2 som var 233, hittade dock ingen förklaring till den koden i boken, den verkar inte finnas på mode 2. Kan det vara så att det är fel på själva felkodsenheten?

Skall kolla i morgon om felkoden för växelådan är kvar, den brukar komma tillbaka efter att bilen har stått över natten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
313 på A1 är Signal från växellägesgivaren felaktig. Jag har bytt några stycken på 960 så det är nog inte helt ovanligt.

233 på A2 är Adaptiv tomgångsreglering utanför sitt reglerområde. Tjuvluft eller feljusterat gasspjäll är nu det första jag skulle kolla.

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]