Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vlade
Motorn går fint i 1 min ca. Sedan bara dör den. Oftast går det att starta igen direkt, men ibland måste man vänta en halv minut innan man kan starta. Efter 1 min dör den sedan igen. Gång på gång.

Jag har bytt tändkablar och bränslepumpsrelä samt sökt efter tjuvluft med startgas. Inget hjälper.

Det sitter totalt 5 reläer framför askkoppen. Vilka är dessa förutom bränslepumpsreläet?
av vlade
Motorn är en B230F. Har hört att det sitter 2 bränslepumpar på dessa. Stämmer det?

I sådana fall borde det vara den närmast motorn som lagt av, eftersom motorn ändå går en stund. När den från tanken nedrunna bensinen tagit slut så stannar motorn.
Vad tror ni om den teorin?
av Lesjö
Verkar vara bränslefiltret som är igensatt. Byt o kolla.
av vlade
Har nu kopplat loss elen till förpumpen (i tanken) och scenariot är detsamma. Alltså måste förpumpen vara slut. Ska nu byta och återkommer sedan.
Användarvisningsbild
av nisse
det finns en till pump under bilen under förarstolen kolla den.
av vlade
Förpumpen + armatur i tanken bytt. Ingen skillnad!
Byte tändmodul löste problemet.

Däremot efter 50 mil börjar bilen krångla igen. Tappar kraft när man kör för att rycka sig fram. Går igång på tomgång, sedan när man gasar vill den dö hela tiden. Tycker mig höra "baktändningar" från luftfiltret. Men vad mer finns kvar av elektronik egentligen?

Kan det vara bensinfiltret som leder till dessa problem??

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]