Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av thomas8220
För att tydliggöra rör det sig om kåpan mot fronten som täcker kamaxeln.

Jag vill kunna ta bort den nedre kåpan på en B230F motor. I handboken (Haynes) står det att jag skall låsa startkransens tänder och sedan är det i prinip bara att lossas bulten som låser vevaxelremskivan.

Frågan är hur låser jag denna. Om någon har lyckats lossa vevaxelremskivan berätta gärna hur ni gjorde.
av bysse
Jag lossade nämnda mutter för en timme sen. Jag lade i 5:te växeln och gav spärrskaftet en tung dask med en slägghammare. En god vän och proffsmekare gav tipset att sätta hylsnyckeln i spänn mot golvet och köra loss muttern med startmotorn :twisted: . Har inte vågat att prova detta själv.
av Addekarlsson
Som bysse säger, växel i, handbroms dragen max, kanske en polare som står på fotbromsen oxå. :D
Sen är det bara med hjälp av lämpligt redskap ge spärrskaftet en kraftig dask i baken. Vill du inte ta spärrskaftet (förståeligt i så fall), så kan du ta handtaget utan spärrfunktion. Dom är lite billigare att köpa nya. :D

Värre blir det när du ska dra fast det igen, för den bulten ska dras med moment, 50 Nm. Det är lite svårare att hålla emot då.
Men det är bara bromsa för kung och fosterland, så löser det sig till slut. :D

Lycka till!

Mvh/ Adde
av thomas8220
Ok, hmm det lät lite besvärligt att att dra dit den igen, men ok. Får tacka för båda svaren.

mvh
thomas
av Addekarlsson
Det är inte så besvärligt egentligen att dra dit bulten igen.
Men det kan upplevas som lite bökigt om man inte är van att brottas med en motor. :D
Momentnyckel kanske du kan låna av din lokala bilmek?
Har du inte tillgång till momentnyckel, så dra det du kan med vanligt spärrskaft. Det brukar räcka.
Men det är inte rätt att göra så. :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Värre blir det när du ska dra fast det igen, för den bulten ska dras med moment, 50 Nm. Det är lite svårare att hålla emot då.
Stopp nu! 60 Nm plus 60 grader vinkeldragning!
Annars funkar mutterknack bra, om du har tillgång till en sån.
50 Nm är det på kam- och mellanaxeln.
av Addekarlsson
Sparkz skrev:
Stopp nu! 60 Nm plus 60 grader vinkeldragning!
Annars funkar mutterknack bra, om du har tillgång till en sån.
50 Nm är det på kam- och mellanaxeln.
Läser bara vad som står i Haynes verkstadshandbok. :oops:
Så har dom fel, har självklart jag oxå fel. :D
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]