Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JRS
Har ett egendomligt fenomen på min 945-a, när jag bromsar, i lite högre hastighet 90-100 och däröver svajar bilen till åt höger vid inbromsning..
hjulinställning är gjord, bromsarna är kollade, inga glapp finns i bussningar...vad mer kan man kolla,,?
av DDD
Känns det som att bilen språrar? Har du luftat bromssystemet, kollat däcken och fälgarnas sick?
Användarvisningsbild
av JRS
däcken är nya, fälgarna felfria,, tycker inte att den är spårkänslig, tvärtom, har 15 tum så det är mycket gummi som sväljer rörelser i sidled,,,
bromsarna kollades på bilprovningen för ett par veckor sen, jag bad dom kolla extra noga i framvagn, finns inga glapp i bussningar och dyl.
har inte luftat, men tycker inte man skulle få samma mätarutslag om det var nåt sånt, men kanske har jag fel,,,mysko är det iallafall.....
Användarvisningsbild
av igelkottar
En gissning är att kolven/kolvarna på ena sidan går lättare än på andra sidan
och då bromsar den sidan lite fortare.
Kolla hur lätt de går kan vara svårt. särskilt om man är själv,
annars kan en sitta i bilen och trampa och en på vardera sidan
kan säga till när kolvarna börjar röra sig.

En andra gissning är bromsslangarna, de "slits" även på insidan.
Då kan oljan gå trögare fram om slangen har svullnat på insidan.
Byte av slang/slangar kan hjälpa
Användarvisningsbild
av JRS
kanske kan vara nåt,,bromsslangen på höger sida är bytt,,får plocka ner och kolla,, finns det nåt man kan smörja kolvarna med,,
har hört att man lyfter lite på gummitätningen o smörjer, men det måste ju va nåt som inte skadar gummi,,,tack för svar!!
av Wezzli
Jag skulle vilja påstå att det är ett typiskt standardfel på 700 och 900-serien i varje fall. Både jag och brorsan har köpt varsin bil av 700-serien och har precis samma symptom vid inbromsning, men vi märker även av klonk i framvagnen vid tvär inbromsning, inte hård inbromsning utan tvär. På andra bilar jag har haft så har det fungerat ett par hundra mil efter motionering av bromssystemet, tagit lös dem och bromsat ut kolvar å tryckt tillbaka ett par gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du jämn bromsverkan (höger, vänster) både fram och bak? Har du sämre bromsverkan vänster fram & bak, så kan den drar åt höger då du bromsar...
av Volvo_Islander
Det kan också vara en stötdämpare som sjunger på sista versen.
Hade ett liknande fenomen på min gamla kärra och det visade sig att en bakstötdämpare var tokslut, bilen neg ned sig på ena sidan vid häftigare inbromsning. Efter stötdämparbyte försvann fenomenet.
av RolandR
JRS skrev: har hört att man lyfter lite på gummitätningen o smörjer, men det måste ju va nåt som inte skadar gummi,,,tack för svar!!

Bromsvätska är finemang att smörja ok med. :D
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]