Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicklas79
motor lampan började lysa i går eller enligt boken elektronik trasig imotor eller nåt liknande. det är en volvo 965a 1995. ska nog tillägga att jag kör med 70% etanol ibilen.
Användarvisningsbild
av sparris
Nicklas79 skrev:kollade felkoder ok fick fram på plint.

A2, 221
B2, 122

vad betyder dessa koder.

Felkoder ligger längst upp i listan under "Volvo 700, 900, V90 & S90"

Men iaf.....

2-2-1 Lambdareglering, mager dellast

1-1-2 Styrenhet

Minska mängden etanol och ta sen ur säkring nr 1, efter en timma ca så kan du sätta tillbaka den igen.

Detta för att radera felkoderna.

Vid blandtankning där man kommer över en gräns för vad lamdan kan reglera så sätter den dessa koder
pga bilen kräver med bränsle än vad spridarna klarar av.
sparris skrev:

A2, 221
B2, 122

vad betyder dessa koder.

Men iaf.....

1-1-2 Styrenhet

Minska mängden etanol och ta sen ur säkring nr 1, efter en timma ca så kan du sätta tillbaka den igen.

Vid blandtankning där man kommer över en gräns för vad lamdan kan reglera så sätter den dessa koder

oki det tackar jag för men det var kod B2 122 inte 112.

könt att hör att det inte är nått alvarligt. men om jag skulle sätta in störe spridare ok öka sopa trycket kommer den lampan börja lysa då.
Nicklas79 skrev:
sparris skrev:

A2, 221
B2, 122

vad betyder dessa koder.

Men iaf.....

1-1-2 Styrenhet

oki det tackar jag för men det var kod B2 122 inte 112.

könt att hör att det inte är nått alvarligt. men om jag skulle sätta in störe spridare ok öka sopa trycket kommer den lampan börja lysa då.

menar du att jag ska ta ut säckring nr1 i säckringsdosan i motorumet eller i den inne i bilen.
Vilken motor är det i bilen? Är den bilen konverterad för E85? Kod 2-2-1 = lambdareglering dellast. Gissar på att bilen får för mager blandning p.g.a. att motorn behöver mer bränsle då det krävs mer E85 än BF95.
Kod 1-2-2 = Hastighetssignal (bilen har inte överstigit 35km/h, eller är mätare eller signal trasig).

För att nolla adaptioner i styrenheten, tar du ur och sätter tillbaka säkring #1 vid reläcentralen.
Jocke S. skrev:Vilken motor är det i bilen? Är den bilen konverterad för E85? Kod 2-2-1 = lambdareglering dellast. Gissar på att bilen får för mager blandning p.g.a. att motorn behöver mer bränsle då det krävs mer E85 än BF95.
Kod 1-2-2 = Hastighetssignal (bilen har inte överstigit 35km/h, eller är mätare eller signal trasig).

För att nolla adaptioner i styrenheten, tar du ur och sätter tillbaka säkring #1 vid reläcentralen.
det är en 2,5L me manuel låda. nej bilen är inte konv till e85 tyckte det va onödigt när bilen endå går väldigt bra ok inte strular på nått viss.
Nicklas79 skrev:
Jocke S. skrev:Vilken motor är det i bilen? Är den bilen konverterad för E85? Kod 2-2-1 = lambdareglering dellast. Gissar på att bilen får för mager blandning p.g.a. att motorn behöver mer bränsle då det krävs mer E85 än BF95.

det är en 2,5L me manuel låda. nej bilen är inte konv till e85 tyckte det va onödigt när bilen endå går väldigt bra ok inte strular på nått viss.
Uppenbarligen är det något som stular då du får felkod på lambdaregleringen... :wink:
Nicklas79 skrev:nu har jag minskat mägden e85 sen drog jag ur säkring nr 1 i mer en 1 tim ok startade bilen efteråt men lampan lyser fortfarande.
Får du tillbaka felkod(er)?

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]