Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fdsl
940 startar hemma och har full kraft i batteriet kör 500 m och bilen stannar helt strömlös provar med start kablar bilen går medans stannar efter 10 sec utan stoppar i nytt batteri går problem fritt någon månad sen händer samma sak igen någon som har något tips om var jag ska börja felsöka
Användarvisningsbild
av Claes74
jordkabeln från batteriet, kolla anslutning i plåten och gör rent. kolla oxå jord mellan motor och plåt.
av fdsl
har kollat lite på bilen igen och hittat 2 fel som säkert hänger ihop 1. inga varnings lampor lyser på instrumentet 2.den verkar inte ladda 11.6 v vid 2000rpm kan något i instrumentet göra så att laddning uteblir
Användarvisningsbild
av lilleman
hur ser generatorkolen ut.min bil gjorde likadant och det visade sig att kolen i generatorn var slut.

mvh/roger :D

glad midsommar på dig
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vrid tändningen till läge 2 (körläge, utan att starta motorn). Nu skall flera varningslampor lysa.
Lyser laddningslampan (lampan med ett batteri på)?
av fdsl
Jocke S. skrev:Vrid tändningen till läge 2 (körläge, utan att starta motorn). Nu skall flera varningslampor lysa.
nej den enda varnings lampan som lyser är bältes varningen
Användarvisningsbild
av Jocke S.
fdsl skrev:
Jocke S. skrev:Vrid tändningen till läge 2 (körläge, utan att starta motorn). Nu skall flera varningslampor lysa.
Misstänker att säkringen (i kombinationsinstrumentet) smält!
av fdsl
Jocke S. skrev:
fdsl skrev:
Misstänker att säkringen (i kombinationsinstrumentet) smält!
var sitter säkringen hittade ingen däremot så såg det ut som om någon lödit på kretskortet så jag lödde om ett par ställen som såg dåliga ut och provade då lös alla lampor och den laddade 14v.någon som vet vilka årsmodeller som har samma instrument kan 740 passa
Användarvisningsbild
av Jocke S.
fdsl skrev:Var sitter säkringen hittade ingen däremot så såg det ut som om någon lödit på kretskortet så jag lödde om ett par ställen som såg dåliga ut och provade då lös alla lampor och den laddade 14v.någon som vet vilka årsmodeller som har samma instrument kan 740 passa
Sitter en smältsäkring på kretskortet bak på instrumentet. Varför vill du byta instrument? Funkar det inte efter att du lödat dom "dåliga" punkterna?
Jag är osäker på om du kan använda 740:ins instrument på en 940... :roll:

Hej. Min inre backspegel glappar och är sv&ar[…]

Backljus

https://feber.se/bil/johan-har-installerat-extralj[…]

Hej! Jag har fått en rejäl punktering […]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]