Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av freddeman
Hejsan!

Tänkte byta rem p ga missljud från fläkten som ska bero på sliten rem påstås de, hur gör man det enklast?, jag har ECC installerat.
Det ser ut som det går att "fälla ner" generatorn så remmen blir slapp, men sen då? det sitter ju remmar framför??

945 -95:a

Tacksam för svar!
av Arne
Du måste ju ta loss remmen framför också. Ska man byta remmar är det lämpligt att byta samtliga remmar. Det är inte säkert att remmarna är slut bara för att det låter om dessa. Kolla så sträckningen är bra och droppa några droppar bromsolja på remmen då bilen står på tomgång, då brukar ljudet försvinna. Var försiktig så du inte gör dig illa på fläkten eller remmarna.
av freddeman
Det är små sprickor i remmarna som man kan se med blotta ögat så dom har nog gjort sitt :D , men alltså så måste man plocka bort servoremmen oxå för att få tillgång till generatorremmen?
av freddeman
Var i h sitter spännaren då=?, har rep bok men den ger ju ingen info mer än " har man extra prylar typ ECC och dyligt " så kan tillgång till remmar vara "besvärligt" och har man sedan "auto" spännare så ska man vara noga med hur hårt remmen sitter",, wtf? vadå automat spännare?

Ska fan ringa till Volvo i götet o klaga 8)

:D

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]