Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Appelsved
Hejsan!
Håller på och ska byta bromsklossar på 740n men har stött på lite patrull. Det finns helt enkelt inte utrymme för det nya bromsbelägget på "utsidan", för om det är på plats tar det emot på insidan där styrtappen ska in om ni förstår hur jag menar ? =)

Finns det något trick? För som det verkar är helt enkelt det nya bromsbelägget alldeles för tjockt?? På insidan är det dock inga problem..

Sedan jag har en undring till, skulle starta bilen efter att den stått i ett par månader igår, utan batteri. Bilen är utrustad med larm och någon form av startspärr. Vanligtvis när jag haft ur batteriet brukar det bara vara att låsa och låsa upp med dosan så är det inga problem att köra sen. Men nu verkar startspärren gå i, för när jag vrider nyckeln till startläget dör all el?
Vad är problemet?

MVH Philip
Ja kolvarna går fritt, det är inga problem, det är längst ned på oket, vid styrtappen, det tar i, vilket jag tycker är väldigt märkligt..?

Har någon vart med om liknande och har bot på detta är jag väldigt tacksam för svar, bilen skall besiktas på onsdag! MVH Philip
av Arne
Har du skrapat bort allt löst rost? Går glidpinnarna lätt ända till ändläget? Har du fått in kolvarna tillräckligt? Är det en hög vändkant längst ut på skivan, ta bort det i så fall. Är allt detta i sin ordning så ska klossarna gå dit.
Appelsved skrev:Med hjälp av mina goda vänner vinkelslip och slägga fick jag tillslut allt på plats. MVH

Låter väldigt fel och brutalt, det ska gå lätt att lägga in dem, så något
fel har du fortfarande även om du modifierat så den får plats.
Jag hade samma problem på en volvo 850 när jag bytte belägg. Det är helt enkelt oken som är kassa, antingen får du renovera dessa lite eller så köper du nya och billiga på biltema. När jag köpte nya ok så gick det fint att sätta i dom nya klossarna.

Hade lite småproblem att få i klossarna när jag hade nya ok till 940 men det löste sig när jag tog fram gummiklubban och bankade in dom på plats.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]