Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Nej, jag får inte rätt på tomgångsventilen.
Jag har ikväll följt detta rådet: "Har du testat den "nya" tomgångsventilen enligt Sparkz instruktioner?
Mät spänningen mellan det ena stiftet (kontakten till tomgångsventilen) och bra jordpunkt. Där skall finnas systemspänning (12-14,5volt då motorn är igång)."

Men se där finns ingen spänning, vid diagnostestet så är den helt tyst.
Vad kan det vero på? Alla sladdar ser ok ut, bilen går alldeles utmärkt detta till trots, men man vill ju att allt ska funka. Det enda är att den går på lite låg tomgång när den är kall, annars helt OK.

Jag följde ett råd att titta på bränslerelät bakom askkoppen, men mina relän verkar inte stämma överens med hur det ser ut i den klistrade råden "reläplacering" Skilher det mellan modellerna?

?:-/
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bak på kontakten till luftmassemätaren sitter en gummidamask på kabeln (över kontakten). Peta upp gummit från kontakten så du når trådarna bak. Vrid på tändningen till läge 2 (körläge, utan att starta motorn) och mät spänningen mellan stift 5 på kontakten och jord. Här ska det vara batterispänning. Samma kabel (spänning) som till LMM går till bl.a. tomgångsmotorn. Det enda är att kabeln till tomgångsventilen går via ett 8-poligt kontaktstycke vid höger hjulhustorn (blå/gul kabel).
Bränslerelä: Mellanraden (lodrät sett), längst till vänster...ett ovalt relä.
BildLånad bild!
av olha00
Mätte batterispänningen 12,45 v. Mätte på LMM 11,79 v. Hittade inte det där 8 poliga kopplingsstället på höger fjäderbenstorn? Jag har en automatare 945 1994, kan den sitta på annan plats? Får fortfarande felkod 2-2-3 ??:-/
Användarvisningsbild
av Jocke S.
olha00 skrev:Mätte batterispänningen 12,45 v. Mätte på LMM 11,79 v. Hittade inte det där 8 poliga kopplingsstället på höger fjäderbenstorn? Jag har en automatare 945 1994, kan den sitta på annan plats? Får fortfarande felkod 2-2-3 ??:-/
Kolla kontakterna vid gångjärnen vid höger fjäderben.
Vilken motor är det i bilen?

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]