Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har problem med skenande tomgång på min 940 -97, B230FK. Tomgången kan rusa upp i 2500 rpm för att nästa stund gå ner till 500 och ibland dö, ganska jobbigt... Har just lött ihop en felkodsläsare och fått felkod 1-2-3 för tempgivare, kan den verkligen få motorn att rusa upp så? Har rengjort tomgångsmotorn och diverse kontakter utan resultat, även sprayat startgas runt slangar utan reaktion. Är nästa anhalt Mekonomen för inköp av tempgivare för 308:-?

Henrik
Jag skulle börja med att mäta referensspänningen på kabeln till tempgivaren...
Koppla ur kontakten till tempgivaren (två flata stift) och vrid på tändningen. Mät spänningen mellan klämmor & jord, som ska visa ca 5 volt på var å ett av klämmorna.

Resistans mellan stift och chassi (på givaren):
ca 2500 ohm = +20 grader
ca 600 ohm = +60 grader
ca 100 ohm = +100 grader
Hmm, tack för tipsen, jag har lite konstiga mätvärden. Båda stiften på tempgivaren har oändlig resistans till jord, spänningen i kontakten är obefintlig (15 mV). Startade bilen nu, tomgång stabil, ca 900 varv. Lät den gå några minuter, kopplade bort kontakten till givaren, inget hände. Kopplade in den igen, motorn rusade upp till 2000 varv nägra sekunder, sedan stadig på 900 varv igen. Kopplade ur och i givaren några gånger till utan att något hände.

Tacksam för fler tips!

Henrik
Börja med att byta tempgivaren, då den du har inte funkar (enl. vad du beskriver av mätningen). Du ska alltså ha en temperaturgivare "för insprutningen". Kostar 350-400kr.

För du kollade väl rätt givare? Den har 2 flata stift. Den med 2 runda stift är till instrument-mätaren.
Nä, nu får jag skämmas - givaren jag kollade var knacksensorn (som sitter under givaren till temp-instrumentet och har samma kontakt som tempgivaren...)! Jag lyckades hitta tempgivaren under 3:ans insug. Om jag mäter den verkar den OK, 1750 ohm på ena stiftet, 1830 på det andra till jord. Matning 5 V också OK. Men jag har ju fått felkod från den, och jag har en ny givare, så det lutar åt byte i alla fall. Återkommer med resultat.

Henrik
Om styrenheten känner en resistans på över ca 40 kOhm (Under -40˚C.), eller under ca 130 Ohm (Över +120˚C) sätts felkod. Felet kan ligga i allt ifrån fel i givaren, oxid i kontakt etc.
Mystiken tätnar - tempmätaren bytt i eftermiddag, och vid första provkörningen (varmkörning stillastående) verkade allt OK. Men vid en rullande tur ikväll visade den vissa tendenser till att gå ojämnt, och jag fick felkod 1-1-3 och 2-3-2, båda har med lambdareglering att göra. Det kan ha att göra med antingen: 1. Motorn blev sur och svårstartad efter att jag dragit ut kontakten till gamla tempgivaren under gång. 2. Ett litet avgasläckage i en skarv bakom katalysatorn. 3. Ytterligare fel i sensorer/styrsystem. Jag tror och hoppas mest på 1, och att den orena gången beror på att den gick på "linka-hem"-läget, men vi får se. Jag återkommer med rapport.

Henrik

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]