Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gr8ride
Hejsan,

som rubriken lyder tänkte jag försöka ta bort intreumentet och sätta in en original yttertermometer.
Efter att ha pillat och tryckt runt den breda listen runt mätarhuset och grävt med mejsel i de två hålen på kortsidorn utan resultar gav jag upp. Jag vill inte ha sönder något.

Tacksam för goda råd och även hur jag får dit yttertemp.mätare.

/Björn
av DDD
När du grävt med mejsel i de två hålen på kortsidorn, så tar du ut den svarta breda listen runt mätarhuset. Sedan kommer du att se 2-4 st torx-skruvar i metallhållaren som mätarhuset fästs på. Skruva av torx-skruvar från metallhållaren och dra sedan ut mätarhuset lite försiktigt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man får trycka ganska hårt med mejseln i hålen för att hakarna ska släppa...
av Gr8ride
Hej igen,

nog satt de hårt... Men efter lite elände fick jag loss sargen och kunde skruva loss instrumentet. Jag satte dit yttertemperaturmätaren i nedre vänstra hörnet och kopplade in de fördragna sladdarna i kopplingen på baksidan.

Allt funkar... Dock lyser den lilla röda lampan på märaren för halkvarning och det var, hör och häpna -188 grader ute i förmiddags. Nu hade jag bara mätaren och ingen givare, så jag gissar att om jag får tag på en sådan blir den aningen mer exakt, eller?

Sitter givaren fördragen eller vad ska jag göra? Tänkte svänga förbi Bilia i veckan och se om det går att köpa en lös givare. För nog ska den bara vara att klicka i någonstans?

/Björn
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]