Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av snigel76
Hejsan!
Nu har jag panik... :shock:
Har en volvo 745 -91 å nu fungerar inte halvljusen.
Har prövat byta lampa, byta relä och kollat säkringar, men inget av det verkar vara felet...
Är det någon som vet vad det kan vara eller som har varit med om det???
av Addekarlsson
Men resten fungerar alltså?
Då har du ju ström upp till ljusvredet iaf. Har du ström ut på ljusvredet?
Nu har jag inget elschema över den kontakten här på jobbet, och jag vet inte vilket stift det är heller.

Har du ström ut från ljusvredet, så kolla om du har ström framme vid lamkontakterna. Kan ju vara kabelbrott på vägen.

Mvh/ Adde
av snigel76
Det var glödtrådsvaktrelät (eller vad det nu heter) där det smält ihop kring en pol...så det blir verkstan imorgon å så hoppas att de klarar av det... :roll:
av Addekarlsson
Har det smält ihop totalt, så du inte kan byta själv? Låter som att det kan bli onödigt dyrt annars. Kolla på det, och se om du kan fixa det själv. Ny glödtrådvakt köper du på skroten. Bara ta en i samma färg från en likadan bil, så passar den. :D

Mvh/ Adde
av snigel76
Jag har ingen aning...de sa på Volvo i Luleå att man inte kunde byta bara reläet utan var tvungen koppla förbi, prata om borra i något osv. Men har man tummen mitt i handen vad gäller bilar så fåste man ju ta hjälp av verkstan ibland... :oops:

Men tack för hjälpen så återkommer jag väl med hur det gick... :D Förhoppningsvis bra... :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det delar sig i vakten så det finns tre kablar till halvljuset, en in och två ut, märkta med 56. Klipp av och koppla ihop alla tre under elcentralen.
av snigel76
Nu är bilen fixad å klar...det hade inte smält ihop så det var bara
byta glödtrådvaktsrelät... Kosta visserligen en del, men det får man ta... :)
Tack för hjälpen alla! (D)
Användarvisningsbild
av bumpen73
Sparkz skrev:Det delar sig i vakten så det finns tre kablar till halvljuset, en in och två ut, märkta med 56. Klipp av och koppla ihop alla tre under elcentralen.
Om man lägger ihop dom får man bara bromsljusen att lysa hela tiden,jag fick lägga ihop två av 64:ena(inte den svarta kablen)med en från 57,då fick jag mitt halvljus att fungera.
Menade 54
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det