Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Nu varnar fanskapet fast ingen sitter där ens. Man måste bälta passagerarsätet även om man är själv i bilen. Så var det inte först.
Men bältesvarnaren och jag har ett förflutet... :roll:
Den brukade härja när man hade bältat sig som passagerare. Så märkte jag att det var glapp i fästet. Man kan ju öppna som en liten lucka vid fästet (den med "press" mellan sätet och konsolen) och där sitter alla lödningar/kontakter. Med justering och tejp löstes problemet som då var att den inte kände av att personen bredvid också var bältad.
Har funkat som det ska i ett halvår nu.

Men igår kväll på väg hem från Västerås med 2 kompisar (varav den ena var ett fruntimmer, av den andres intresse... suck) och de höll på med småjävelskap som ena värsta barnungar. Men när polarn bredvid fällde bak sätet så hon skulle bli fastklämd ( ha, ha, vad, skojsigt?... njae...) så hände nog nåt med kontakten igen. Såklart uppdagas detta inte förrens idag då jag åker själv... grrr!

Vad jag förstår är det ju någon sorts kontaktyta där man sitter som känner av om den ska larma att någon sitter men är obältad. Nu antar jag att den ligger på hela tiden? Och att mitt forna bråk med fästet inte har med något att göra?
Vad har hänt när den måste vara bältad för att hålla käft? Vad gör jag, tar bort nåt, kollar vad? Är lite villrådig.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Sitter det inte en avkännare på undersidan av sittdynan?
Jag kan annars försöka hitta det i morgon i mina papper.
av Tim
Annars om du bara vill ha bort bältesvarnarens blinkade och låtande så är det bara att plocka ur lampan till den som sitter i hastighetsmätarkasetten !
Användarvisningsbild
av Pliind
Tim skrev:Annars om du bara vill ha bort bältesvarnarens blinkade och låtande så är det bara att plocka ur lampan till den som sitter i hastighetsmätarkasetten !
om man kör 240 ja ;)

gör som mig! på bälteskontakten (där du stoppar in bältet) på sidan av denna så finns det en lucka! öppna denna och klämm in en papper/plastbit emellan kontakterna, tryck dit luckan igen och njut av tystnaden 8)
Sweeman skrev:
Tim skrev:Annars om du bara vill ha bort bältesvarnarens blinkade och låtande så är det bara att plocka ur lampan till den som sitter i hastighetsmätarkasetten !
om man kör 240 ja ;)

gör som mig! på bälteskontakten (där du stoppar in bältet) på sidan av denna så finns det en lucka! öppna denna och klämm in en papper/plastbit emellan kontakterna, tryck dit luckan igen och njut av tystnaden 8)

Okej. Då undrar jag; om man plockar bort Tim du säger? Då ger väl kontakten impulser hela hela tiden när man åker själv?
Och då kommer man att få säkringar som går oftare än vanligt? Om jag inte minns fel så är väl varningsblinkers och bältesvarn på samma i 740/940? Eller?

Det bästa vore om någon som vet vart kontaktytan under arslet sitter, eller var sladdarna till denna är dragna. I så fall kan jag ju bara klippa dem ( om jag inte lyckas laga kontaktytan på nåt sätt vill säga ) eller koppla ihop dem?

Är det det du Sweeman menar? att kontakterna och sladdarna ÄVEN FÖR TYNGD går upp i bältesavkännaren och kan strypas där?

Jag hade ju som sagt ett problem med att just de kontakterna du beskriver Sweeman ( i bältesavkännarens lucka ), det härjade när de var avskurna.
Då fixade jag dem som sagt med att lägga dem rätt och tejpa/fixera. Men då var som sagt problemet att sen inte kände av att någon faktiskt SATT där...

Huh... krångligt att förklara, och jag lyckas inte lura ut det. Får kanske göra som tim säger då? Men jag tror ju på att det blir slitage då?
Användarvisningsbild
av Pliind
det tim säger kommer sluta i att du hör TICK TICK TICK TICK TICK TICK TICK men lampan lyser inte.. så nej gör inte som han sa :P mjo måste ju va att avkännaren skickar upp ström till kontakten där på sidan som slutar med att varnaren håller käften, men kläm in en pappersbit eller nått :) bättre en icke fungerande varnare än en som blitt galen :P
Då kan man alltså säga att den går att strypa helt redan nere i bältesavkännarens lucka ?:-/ När jag slår som en vettvilling :-)-) på sätesdynan, slutar den att ticka för ett par sekunder... fan nu är jag nära! :-DD
Användarvisningsbild
av igelkottar
Röd med rostlagning skrev:Då kan man alltså säga att den går att strypa helt redan nere i bältesavkännarens lucka ?:-/ När jag slår som en vettvilling :-)-) på sätesdynan, slutar den att ticka för ett par sekunder... fan nu är jag nära! :-DD

Har du tittat på undersidan av sätet? där ska kontakten sitta.
av Volvo_740_GLT
Jag har plockat ut lampan ur instrumentet och den som sitter ovenför askkoppen vid baksätet och det slutar att ticka då så det fungerar precis som man gör på Volvo 240
Användarvisningsbild
av Pliind
Volvo_740_GLT skrev:Jag har plockat ut lampan ur instrumentet och den som sitter ovenför askkoppen vid baksätet och det slutar att ticka då så det fungerar precis som man gör på Volvo 240
vaa? :O har iofs aldrig provat men trodde då fan inte att de va så enkelt :P mitt sätt är också lätt och smidigare nästa ;P

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]