Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 965toffe
Hej,

Min kylare läcker enbart när bilen är stationär och avstängd (!) Hur ??

Funkar hur bra som helst när jag fyller på och kör runt men när jag kommer hem, efter att ha pakerat och stängt av motorn, så börjar det läcka (ca 6 droppar/sekund).

Tycker det verkar konstigt, vad kan det vara? Ser ut som det läcker från nedersta hörnet av kylaren.

//stefan
Det läcker direkt när jag stannat, dvs. vid arbetsemperatur.

Det har pågått under ca 2 år, och ända tills nu så har jag bara hällt i ca. 1 liter kylvätska/år. Idag gick det åt 5 liter....

Förresten, är det samma kylare till 945:n?
Jag tror inte att det är samma kylare. Dessa kylare är kända för att ha klena gavlar. Har haft samma problem på min 960!

//David
tack för alla svar!
Bilen har gått ca 35 000 med samma kylare och den ser ganska rostig ut. Detta ihop med att det är tunna gavlar till 960-kylare, torde betyda att det är hål i kylaren...
Tycker fortfarande att det är konstigt att den inte läcker alls under drift... kanske nått med plötsliga tryckfall att göra?!

Hur som helst så ska jag nog byta kylare, förhoppningsvis får jag tag på en på skroten, annars blir det m-nomen.

Är det svårt att byta kylare själv på 960 (skala 1 - 10 för en amatör-amatörmek) ? Det är ont om plats juh....
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]