Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrsniper
Hej

Jag undrar var hur man byter olja på en vlåda M47 5-växlad Manuell & vilken olja man ska ha i :?:
Användarvisningsbild
av Dobermann
Bara å skruva ur pluggen å fylla på nytt, ska vara ATF typ F eller G i den lådan, 0.75L få in oljan är lite jobbigare då hålet ligger en bit upp men med en flaska med slang så går det rätt ok
Användarvisningsbild
av mrsniper
Dobermann skrev:Bara å skruva ur pluggen å fylla på nytt, ska vara ATF typ F eller G i den lådan, 0.75L få in oljan är lite jobbigare då hålet ligger en bit upp men med en flaska med slang så går det rätt ok
Var sitter plugen exakt :?:
av Addekarlsson
Kolla på vänster sida av lådan, så ser du 2 pluggar. Den nedre är för avtappning, den övre för påfyllning. Byt även kopparbrickorna när du lossar pluggarna.
När du fyller olja igen, så ska du fylla upp till övre hålet. Nivån ska ligga precis så oljan inte rinner ut.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av mrsniper
Addekarlsson skrev:Kolla på vänster sida av lådan, så ser du 2 pluggar. Den nedre är för avtappning, den övre för påfyllning. Byt även kopparbrickorna när du lossar pluggarna.
När du fyller olja igen, så ska du fylla upp till övre hålet. Nivån ska ligga precis så oljan inte rinner ut.

Mvh/ Adde
Hur mycke olja ska man ha i en v-låda M/47 ?
av Infide
mrsniper skrev:
Addekarlsson skrev:Kolla på vänster sida av lådan, så ser du 2 pluggar. Den nedre är för avtappning, den övre för påfyllning. Byt även kopparbrickorna när du lossar pluggarna.

Mvh/ Adde
Hur mycke olja ska man ha i en v-låda M/47 ?
Sa han inte att man skulle fylla på tills oljan rann ut? Eller ni kanske pratar om två olika lådor? Gäller detta en 4växlad låda med OD? Lite osäker på modellbetäckningar.
av Priffe
Infide skrev: Sa han inte att man skulle fylla på tills oljan rann ut? Eller ni kanske pratar om två olika lådor? Gäller detta en 4växlad låda med OD?
Just så, fyll på precis så det rinner över.
Infide skrev:Lite osäker på modellbetäckningar.
Jag har då inget emot modellbetäckningar! :lol:
av Infide
Priffe skrev:
Infide skrev: Sa han inte att man skulle fylla på tills oljan rann ut? Eller ni kanske pratar om två olika lådor? Gäller detta en 4växlad låda med OD?
Just så, fyll på precis så det rinner över.
Infide skrev:Lite osäker på modellbetäckningar.
Jag har då inget emot modellbetäckningar! :lol:
Länge leve ordvitsarna :D

Men dô hur är det med en fyrväxlad låda med OD? Vad heter den lådan? Det skall tydligen vara två separata växellådor, stämmer detta? Är det två olika påfyllningar då?
av Addekarlsson
Den emd överväxel heter M46, och ska oxå fyllas tills det precis rinner över. Går docj i lite mer, efterosm planetväxeln ska fyllas oxå. Men det är genom samma hål man fyller, så det är bara spilla i olja det. :D

Växellådor i 2/7/900:
M45 - 4-växlad
M46 - 4-växlad med överväxel
M47 - 5-växlad
M90 - 5-växlad med backen ner till höger.

Obs, det var växellådor jag skrev nu, inte automatlådor. :wink:
Tomatlådor har jag ingen koll på, för såna ska sitta på jänkare bara enligt min åsikt. :wink:

Mvh/ Adde
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]