Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har två små problem med min 740, -88.

Det första är att sen jag bytte till sommardäck i förra veckan så har bilen börjat vilja dra åt höger när man kör. Vilket den inte gjorde med vinterdäcken på. Hjulinställning gjordes i januari. Sommardäcken som jag satt på är nya för bilen, både när det gäller däck och fälg. Sommardäcken är dessutom 15 tum, vinterdäcken var 14. Och de är även något bredare än vinterdäcken. Kan det ha betydelse??

Andra problemet är att jag på senare tid börjat få ganska kraftiga stötar från karossen, vilket är sjukt irriterande :-(O) . Jag får garanterat en stöt om tändingen varit/är igång och jag tar någonstans på karossen. Motorn behöver alltså inte ens vara igång utan det räcker att jag vrider till "steg 1" på tändningen.

Tack på förhand
Hej. Det där med elektriska stötar,antar du menar statisk elektricitet. Ska du gå ut ur bilen så ta ett tag om dörrkanten innan du sätter fötterna på marken så klarar du dig nog. Ska du låsa upp bilen, håll i nyckelns metall och vidrör bilens lås så får du ingen stöt. Finns antistatmetallband att köpa till bilen fästes under karossen så att metallbandet rör marken. :D . hoppas du menar detta så du inte har en motorvärmare inkopplad som ligger mot karossen och blixtrar. :roll:
Har du kollat lufttrycket i däcken? kanske skilljer sig från höger och vänster sida och på så sätt att bilen drar, kolla det först, hjulinställningen gjorde du den med vinterdäcken på? vad har du för profil på sommardäcken? vilken profil på vinterdäcken? min bil har plåtfälg på vintern med 175-65/14 och på sommaren aluminium med 195-60/15 och det har inte orsakat nåt problem med min. jag tror inte det ska ha nån betydelse.
Kanske har blivit något knas när hö framhjul skruvades på. För långa bultar, skit mellan fälg och bromsskiva så skivan blir sned.
Skruva av däcket och kolla hur nav, bromsar och upphängningh ser ut. Går det trögt att snurra på däcket för hand? Går det lika trögt (att snurra på skivan/navet) när däcket är av?

Bredare däck kan ju vara mer spårkänsliga och ge större rullmotstånd, men det låter inte som att du har några jättedimensioner så det verkar långsökt.
Halloj. Tack för svar.
Angående stötarna e de klart jag kan jorda mig själv först. Det är bara konstigt, när jag haft bilen i två år, att jag plötsligt ska börja få stötar varje gång jag stänger dörren :???:.

Lufttrycket har jag kollat, så det är det inte och hjulinställningen gjordes med vinterdäcken på. Däremot om jag gjort något vid bytet så att höger hjul börjat rulla sämre kan vara något. Fick tips om att jag skulle motionera bromsarna vid bytet, kanske gjorde något dumt då?? Har tyvärr inte möjlighet att kolla nåt sånt förräns två veckor, då jag har tillgång till garage.
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]