Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AndreasJ
Tjenare!

Har en störande hög tomgång på bilen. Man låter som en gammal kärring när man frikopplar.
Felet uppstog efter att vi bytte motor. Det uppenbarar sig genom att tomgången höjs från runt 1000 rpm till 1400 rpm när motorn blir varm. Det är precis när temp mätaren visar rakt upp (arbetstemp) som motorvarvet går upp.

Tacksam för svar!

/Andreas
av Addekarlsson
AndreasJ skrev:Tjenare!

Har en störande hög tomgång på bilen. Man låter som en gammal kärring när man frikopplar.
Felet uppstog efter att vi bytte motor. Det uppenbarar sig genom att tomgången höjs från runt 1000 rpm till 1400 rpm när motorn blir varm. Det är precis när temp mätaren visar rakt upp (arbetstemp) som motorvarvet går upp.

Tacksam för svar!

/Andreas
Hade exakt samma problem på min glt 16v. Jag sprayade startgas vid insugspackningen, och herrejösses vad bilen varvade på bra då. :???:
Bytte insugspackningen, så var problemet borta. :D
Värt att testa iaf.

Lycka till!

Mvh/ Adde
av AndreasJ
Låter som det kan vara en god idé att kolla. Är tyvärr inte något grym på bilar, ungefär var kan man finna insugspackningen?

Har rengjort spjällhuset för dom på Nybergs trodde att det kunde vara skräp där men det hjälpte inte.

/Mvh
AndreasJ
av Addekarlsson
AndreasJ skrev:Låter som det kan vara en god idé att kolla. Är tyvärr inte något grym på bilar, ungefär var kan man finna insugspackningen?

Har rengjort spjällhuset för dom på Nybergs trodde att det kunde vara skräp där men det hjälpte inte.

/Mvh
AndreasJ
Ingen är grym på bilar förrns man skaffat sig erfarenhet om dom. :D

Insugspackningen sitter mellan insuget och toppen. :D
Så har du gjort rent spjällhuset, har du varit ganska nära. Spjällhuset sitter monterat på insuget. :D
Så bara spraya startgas där mellan toppen och insuget. Varvar bilen då, så är insugspackningen kaputt.
Är det inte det som är felet, så kan det vara tomgångsmotorn som håller på att kärva ihop. Då är det bara ta lös den och rengöra den.
Är du fortfarande osäker, så kan jag ta kort på mitt skitiga motorrum ikväll och länka dig dit i morrn fredag.

Lycka till!

Mvh/ Adde
av AndreasJ
Köpte en burk startgas idag och sprutade lite vid luftpaketet. Antar att insugspackningen är den som sitter där luftpaketet går in i insprutningen (vid spjällhuset). Det var den enda packning jag kunde se i alla fall men det hände ingenting med varvtalet.

Hur ser tomgångsmotorn ut och var sitter den någonstans? Verkar som det är nästa steg i felsökningen.

/Mvh
Andreas
av AndreasJ
Har kikat lite till nu på morgonen. Tomgångsmotorn förmodar jag är den ca: 10 cm långa burk som sitter vertikalt på blocket. Det går en vakumslang tillbaks upp till insprutningshistorien därifrån också. Verkar lite halvbökigt att ta bort och rengöra den.

När vi bytte motor så skarvade vi den elkabel som sitter vid spjällhuset så jag provade att ta bort den när motorn gick men det hände ingenting, är detta normalt?

/AndreasJ
av Addekarlsson
Hej hopp!

Nu har jag 2 bilder som du kan kika på.

Insugspackningen sitter där den röda linjen är, bara spraya runt i hela det området.
Bild

Prylen i den röda ringen är tomgångsmotorn. Inte så bökig att ta bort. 2 slangklammer som du ser på bilden, samt så sitter det en kontakt på baksidan av tomgångsmotorn. Ta lös alla 3, sen är det bara lirka ut tomgångsmotorn ur gummihållaren.
Du sprayar 5-56 eller MoS2 genom båda öppningarna tills det inte kommer mer skit. Måste vara nått smörjande som samtidigt rengör.
Låt den sen torka lite innan du monterar den igen.
När du monterat den igen, så kolla att inte slangen till vevhusventilationen (svarta boxen på blocket under insuget) har lossnat. Den gjorde det för mig ett par ggr.
Bild

Hoppas nått av detta löser ditt problem. :D

Ha det gött!

Mvh/ Adde
av tyclon
Ursäkta om jag återupplivar en sådan gammal tråd, men jag tänkte det är väl bättre än att starta en ny. Iallafall så är mitt problem också med tomgången. Den ligger runt 1500 varv och sjunker när jag lossar insugsslangen till tomgångsmotorn. Jag har provat att byta tomgångsmotor och jag har även sprayat startgas runt insuget, men inget verkar fungera. Nu undrar jag om det kanske är tomgången som är för högt inställd? Går det att ställa tomgången på en B234F? i så fall, var sitter skruven?
av roh66
Hej!

Det finns fler saker som kan höja tomgången utöver det som har nämts tidigare i tråden.
Fel på termotidgivaren,el. ärg i kontakten till givaren. Detta tolkas av styrenheten som kall motor.
Den chokar hela tiden.
Mät och rengör,kostar inget. :wink:

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
tyclon skrev:Ursäkta om jag återupplivar en sådan gammal tråd, men jag tänkte det är väl bättre än att starta en ny. Iallafall så är mitt problem också med tomgången. Den ligger runt 1500 varv och sjunker när jag lossar insugsslangen till tomgångsmotorn. Jag har provat att byta tomgångsmotor och jag har även sprayat startgas runt insuget, men inget verkar fungera. Nu undrar jag om det kanske är tomgången som är för högt inställd? Går det att ställa tomgången på en B234F? i så fall, var sitter skruven?
Tomgången går inte att "ställa in", den bestämms av boxen utifrån den information den får. Jag har "kämpat" med min 16V motor ett tag nu (c:a 3 år sedan det började krångla). bilen har ju hela tiden varit körbar så jag har ju bara jobbat med den "då och då". Först var det en vakuum läcka på tanken som sitter under stötfångaren fram, som går till värme reglagen, sedan lossnade ju gasspjället (läs gärna "min" tråd bränsle problem B234F). När jag väl fått justerat in det (med hammare) så verkar det fungera. Hemligheten verkar vara: Väl rengjort spjällhus, ej allt för slitet gasspjäll (mitt är slitet), Noggrant centrerat gasspjäll, väl justerat stopp för gasspjället och noggrant justerad gasspjällkontakt. Tänk på att på B234 motorn är det bara 1/4 varv på gasspjällstoppet. Om du tar bort slangen till tomgångsmotorn (och pluggar både slangen och uttaget) så ska motorn inte kunna hålla sig igång. Detta är mina erfarenheter som jag "samlat på mig" under dom senaste åren och med god hjälp av detta forum

Mvh
Lennart

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag frå[…]

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]