Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av oebb
Halloj!
745 -92 B230F insprutning med Bendix Regina som helt plötsligt inte startar... suck. Har kollat:
Gnista - verkar OK
Kollat soppa - lossat soppaslang - pumpen går när jag slår på tändningen och soppa sprutar - verkar OK
Batteri OK.
Jordpunkter OK
Svänghjulsgivare tagit loss och gjort rent.
Kollat felkoder i uttag 2 1-1-1
Kollat felkoder i uttag 6 (tändning) 1-1-1
Provat med startgas - inget liv - borde ju hostat till tycker jag.

Känns ändå som ett tändningsproblem - . När jag vrider på startmotorn så går den först piggt och raskt runt (utan att starta). Efter ett par försök så hugger motorn emot - som om den "mottänder" - och stoppar. Det luktar rätt rejält med soppa när jag försökt en stund....

Börjar få slut på ideer :( - tips och glada tillrop mottages tacksamt. Kan tändmodulen ge upp utan att det blir felkoder - och fast det blir gnista?

Hälsar

Micke / Enskede
av oebb
Aaah kan det ju va förstås. Kollade att kamremen inte var av men inte ett ev hopp. Härligt - nu får man meka i minusgrader igen.
/Micke
av oebb
Tusan oxå - nu har jag kollat kamremmen, nollade kam och vevaxel och det verkar stämma. Passade på att byta - men inte gjorde det nån skillnad....
Två gånger så har bilen tänt till ett par sekunder. Har bara hänt när man försökt starta första gången efter det att bilen stått i minst ett antal timmar. Varvar till ett par sekunder och dör sen. Känns som om bilen surar ihop direkt... Nya ideer mottages tacksamt.

/Micke
av Hemulen
Hej. Tycker den skulle hoppat igång av startgasen om det finns gnista. Vet ju inte om du kollat så det är gnista på alla stift. Kanske svag gnista,att resistansmäta tändkablarna kan ju då vara en god tanke även Kolla skicket på stiften. Helt enkelt lite grundkoll. :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
oebb skrev: Känns ändå som ett tändningsproblem - . När jag vrider på startmotorn så går den först piggt och raskt runt (utan att starta). Efter ett par försök så hugger motorn emot - som om den "mottänder" - och stoppar.
Impulsgivaren läser en rad med hål på svänghjulet. För att den ska veta var den är på varvet fattas det ett hål på ett ställe. (90º FÖD) Om givaren är lite halvkass och tappar en puls börjar den om där och skickar gnista på helt fel tidpunkt.
av oebb
Hej igen.
Först tack för alla tillrop och tips! Tyvärr tror jag att jag misslett er en del.
Jag provade att ta ut alla tändstift (stiften är rätt nya liksom tändkablarna) för att kolla gnista på samtliga cylar. När frugan vred runt motorn kunde man konstatera OK gnista på samtliga - då såg jag även att det stod sprutade rejält med soppa - framförallt ur 1:an och 4:an, det stod nästan som en kvast vid varje tändtakt - kunde inte vara normalt. Efter en del ytterligare funderande och felsökande så kollade jag soppaflödet till returledningen igen - och kolla - ingen soppa där inte! Bort med tryckregulatorn - soppan sprutar fint. Bränsletryckregulatorn var kass - helt död - släppte inte igenom en droppe - öppnade inte ens när jag satte på lite tryckluft (typ 6 bar). Ny från Volvo och motorn spinner igång igen. Yeah!
Misstaget var att lita på grannen som sa att det kom soppa när jag testade flödet första gången - var förmodligen bara lite rester som rann.

Nu är det bara lite svajig tomgång som ska fixas - men det är en annan sak :-).

Hils

Micke G

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]